Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorRamberg, Oda Slettebak
dc.date.accessioned2023-06-16T17:19:12Z
dc.date.available2023-06-16T17:19:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145106269:98289489
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071860
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan unge voksne ser tilbake på opplevelsen av flytting mellom to hjem i oppveksten. Hensikten er å få større innsikt og forståelse rundt hva som påvirker barns opplevelse av å flytte mellom to hjem etter foreldrenes samlivsbrudd. Den sparsomme forskningsbaserte kunnskapen som finnes om barn og unges opplevelse av flytting mellom to hjem og erfaring av medbestemmelse, peker mot at slik flytting har utfordrende aspekter for barna det gjelder. Oppgaven tematiserer flere utviklingspsykologiske perspektiver, blant annet John Bowlby (1969, 1973), Jean Piaget (1972) og Lev Vygotsky (1978). Med utgangspunkt i tidligere forskning, teoretiske perspektiver og egne erfaringer ble følgende problemstilling formulert: «Hvordan ser unge voksne tilbake på opplevelsen av flytting mellom to hjem i oppveksten?». Det ble gjennomført dybdeintervjuer med 14 strategisk utvalgte deltakere som var mellom 18 og 22 år på intervjutidspunktet. Med bakgrunn i tematisk analyse etablerte jeg fem hovedtemaer: praktisk organisering, medvirkning og hensyntaking, relasjon, emosjon og kommunikasjon og til slutt aldersperspektiv og livsløp. Brudd, opprettholdelse og etablering av relasjoner og relasjonelle konstellasjoner fremstår særlig viktig for den enkeltes opplevelse av flytting mellom to hjem. Betydningen av søsken utpeker seg også som sentral. Mulighet for medvirkning og medbestemmelse i eget liv knyttet til flytting og bosted varierer. Deltakerne fikk imidlertid større innflytelse jo eldre de ble. Det er flere og kombinerte faktorer som påvirker opplevelsen av medbestemmelse og medvirkning, herunder hensyn til egne og andres behov, opplevd press og foreldres fokus og tilrettelegging for barnas medbestemmelse. I sammenheng med denne oppgaven bidrar de utviklingspsykologiske perspektivene til å forklare og forstå hvorfor barn opplever og handler som de gjør i en situasjon der de flytter mellom to hjem. Stikkord: flytte mellom to hjem, barn og unges opplevelse, medvirkning, læring og utvikling
dc.description.abstractIn this master's thesis, I examine how young adults look back on the experience of moving between two homes when growing up. The purpose is to gain greater insight and understanding into what affects children's experience of moving between two homes after their parents' break-up. The sparse research-based knowledge that exists about children and young people’s experience of moving between two homes and experience of co-determination points to the fact that such moving involves challenging aspects for the children concerned. The thesis thematizes several developmental psychological perspectives, including John Bowlby (1969, 1973), Jean Piaget (1972) and Lev Vygotsky (1978). The overall research question is: "How do young adults look back on the experience of moving between two homes while growing up?". In-depth interviews were conducted with 14 strategically selected participants who were between 18 and 22 years old at the time of the interview. Using thematic analysis, I established five main themes: practical organisation, participation and consideration, relationship, emotion and communication and finally age perspective and life course. Breach, maintenance and establishment of relationships and relational constellations appears to be particularly important for the individual's experience of moving between two homes. The importance of siblings is included in this. Childrens opportunity for participation and co-determination in their own lives related to moving between homes varies. However, I find that influence grew with age. There are several and combined factors that influence the experience of co-determination and participation, including consideration of one's own and others' needs, perceived pressure and parents' focus and facilitation for the children's co-determination. In the context of this task, the developmental psychological perspectives help to explain and understand why children experience and act as they do in a situation where they move between two homes. Keywords: moving between homes, childrens experience, co-determination, learning and development
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFlyttebarna En kvalitativ retrospektiv studie av barns flytting mellom to hjem etter samlivsbrudd
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel