Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFiskum, Charlotte
dc.date.accessioned2023-06-01T12:17:07Z
dc.date.available2023-06-01T12:17:07Z
dc.date.created2022-02-16T12:28:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069659
dc.description.abstractBakgrunn: Evnen til fleksibel selvregulering er viktig for god helse og kan være nedsatt ved psykisk sykdom, belastning eller etter traumer. Det autonome nervesystemet og forbindelser mellom hjerne og kropp er sentralt i god regulering. Flere studier har vist at forstyrrelser i autonom regulering er forbundet med dårligere psykisk helse og større sårbarhet for senere vansker. En forståelse av grunnleggende autonom regulering og reguleringsstyrkende intervensjoner kan derfor bidra til å styrke arbeid med psykiske plager og forebygge senere vansker. Det kan også gi bedre ivaretagelse av de som skal hjelpe andre og bedre samarbeid mellom mennesker. Polyvagal teori og Toleransevindumodellen er sentrale verktøy for å omsette kunnskap om autonom regulering i praksis, men er mest kjent i traumefeltet. Artikkelen søker å belyse «Hvilke tiltak eller intervensjoner i tråd med Polyvagal teori og Toleransevindumodellen kan benyttes forebyggende eller terapeutisk for å styrke autonom reguleringsevne?» Her vil metoder som også kan benyttes utenfor traumefeltet vektlegges. Metode: Denne artikkelen er en kunnskapsgjennomgang basert på et doktorgradsarbeid på autonom regulering i barn og unge med psykiske plager, arbeid som spesialist i klinisk samfunnspsykologi og barne- og ungdomspsykologi og litteratursøk på tiltak og intervensjoner som kan styrke autonom reguleringskapasitet i relevante databaser. Resultat: Et utvalg av tiltak og intervensjoner for å styrke evnen til regulering i tråd med et polyvagalt og toleransevindu-perspektiv presenteres, inkludert psykoedukasjon, samregulering, bruk av trygghetssignal, kroppslig orienterte intervensjoner, fysisk aktivitet, pust og sansestimuli.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForlaget Skolepsykologi (norsk)en_US
dc.relation.urihttps://psykisk-kommune.no/fagartikkel/hvilke-tiltak-eller-intervensjoner-kan-pavirke-autonom-regulering-positivt-i-arbeid-med-mennesker-og-psykisk-helse/19.231
dc.titleBetydningen av autonom regulering for psykisk helse og hvordan påvirke denne positivten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin2002320
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel