Fra kriminalisert homofili til homofobt mikrosamfunn: skeive flyktningers opplevelse av diskriminering og tematisering av seksualitet på introduksjonsprogrammet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3068256Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3123]
Sammendrag
Hensikten med denne kvalitative studien har vært å undersøke skeive flyktningers opplevelse av diskriminering etter ankomst til Norge, i tillegg til hvordan målgruppen opplever tematisering av seksualitet på introduksjonsprogrammet. Studien har undersøkt en minoritetsgruppes subjektive opplevelse av diskriminering på introduksjonsprogrammet og av tematisering av seksuelle tema slik som seksuell orientering og kjønn på introduksjonsprogrammet. Ansatte som jobber med gruppa, har også blitt intervjuet for å triangulere data og belyse problemstillingen ytterligere. Til sammen ble fem skeive flyktninger intervjuet gjennom semistrukturerte intervju, og fire kommunale ansatte som jobber med målgruppen ble intervjuet i et fokusgruppeintervju. Intervjudata ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Det ble identifisert fire hovedtema: (1) bakgrunn, (2) erfaringer med diskriminering i Norge, (3) implikasjoner for psykisk helse og (4) tematisering av seksuelle tema. Resultatene indikerer at skeive flyktninger har med seg mange traumeerfaringer fra hjemlandet, og at de i stor grad opplever diskriminering fra andre flyktninger, særlig på introduksjonsprogrammet og voksenopplæringssenteret. Resultatene indikerer at dette er en gruppe som opplever psykiske helseproblemer, og som har et begrenset sosialt nettverk, men som finner tilhørighet i interesseorganisasjoner for skeive med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn. Videre tyder resultatene på at det tilbys begrenset seksualundervisning på introduksjonsprogrammet, og at tematisering av seksuelle tema i liten grad gjennomgås på introduksjonsprogrammet og voksenopplæringen. Resultatene har praktiske og teoretiske implikasjoner for videre praksis og fremtidig forskning.
Nøkkelord: diskriminering, skeive flyktninger, LHBT+, flyktninghelse, flyktninger, migrasjon, seksuell helse, seksualundervisning, introduksjonsprogram The purpose of this study was to examine queer refugees’ experience with discrimination in Norway, in addition to their experience with the way gender and sexual orientation is addressed at the introduction program. This qualitative study examines the subjective experience of a marginalized group and how they experience discrimination at the introduction program, along with their view on how sexual topics are addressed at the introduction program. Employees working with queer refugees were interviewed in order to triangulate data. Five semi-structured interviews with queer refugees, and one focus group interview with four municipal employees, were conducted. The data was analyzed using thematic analysis. Four main themes were identified: (1) background, (2) experiences with discrimination in Norway, (3) implications for mental health and (4) sexual topics at the introduction program. The results indicate that queer refugees have prior traumatic experiences from their country of origin, and that they experience discrimination from other refugees in Norway, especially at the introduction program and the adult education centre. Additionally, the results indicate that queer refugees experience mental health issues, and that they have a limited social network in Norway. However, many of them are members of queer organizations for people with a non-Western minority background, where they experience a sense of belonging. Furthermore, the results indicate that there is minimal sex education at the introduction program, and that sexual orientation and gender is rarely talked about at the introduction program and the adult education. The results have practical and theoretical implications.
Keywords: discrimination, queer refugees, LGBT+, refugee health, refugees, migration, sexual health, sex education, introduction program