Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse: en kvalitativ undersøkelse av relasjonsvansker før og etter behandling med Systems Training for Emotional Predictability and Problem Solving (STEPPS)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3059961Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3086]
Sammendrag
BakgrunnEmosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er en lidelse preget av ustabilitet knyttet til relasjoner, følelser, selvbilde og impulsivitet fra tidlig voksenalder. Systems Training for Emotional Predictability and Problem Solving (STEPPS) er en gruppebasert behandlingstilnærming for individer med emosjonell ustabilitet, basert på kognitiv atferdsterapi og skjematerapi. STEPPS fokuserer på å styrke pasientens emosjonsreguleringsferdigheter og å inkludere pasientens nettverk i behandling. Tidligere studier har imidlertid ikke undersøkt om personer med emosjonell ustabilitet opplever endring i kvaliteten i egne mellommenneskelige relasjoner før og etter behandling i STEPPS.
MetodeFor å utforske pasientenes opplevelser av personlige relasjoner før og etter behandling, ble det benyttet kvalitativ metode. Det ble utført to runder med semistrukturerte intervjuer av fem kvinnelige pasienter før og etter behandling i STEPPS. Tematisk analyse ble benyttet for å analysere intervjuene.
ResultaterAnalyseprosessen identifiserte ulike temaer knyttet til pasientenes opplevde relasjonskvalitet før og etter behandlingen. Resultatene fra første intervjurunde inkluderte temaene; «underliggende følelser med et ekstremt uttrykk», «å måtte ha noen å ‘emosjonelt holde seg fast til’», «ønske om nærhet, men frykt for avvisning», og «følelse av verdiløshet og behov for bekreftelse». Ved andre intervjurunde etter rapporterte deltakerne endringer i forståelse og relasjonskvalitet. De mest sentrale temaene omhandlet «innsikt i egen emosjonell sårbarhet», «økt følelse av egenverdi og rett til å sette grenser», og «fra passiv tilaktiv opplevelse av kontroll i relasjoner.»
KonklusjonFunnene viser at emosjonsdysregulering og relasjonsvansker forsterker og opprettholder hverandre i dysfunksjonelle sirkler. Å styrke emosjonsreguleringsferdigheter og pasientens relasjoner sammen i behandling anses derfor som viktig i klinisk arbeid med emosjonell ustabilitet. BackgroundEmotionally unstable personality disorder is a disorder characterized by patterns of instability in relationships, emotions, self-image, and impulsivity from early adulthood. Systems Training for Emotional Predictability and Problem Solving (STEPPS) is a groupbased treatment approach for individuals with emotional instability, based on cognitive behavioural therapy and schema therapy. STEPPS focuses on strengthening the patient’semotion regulation skills and including the patient’s social network in treatment. However, previous studies have not investigated whether people with emotional instability experience a change in the quality of their own interpersonal relationships after treatment with STEPPS.
MethodQualitative method was used to explore the patients’ experiences of personal relationships before and after treatment. Two rounds of semi structured interviews were conducted with five female patients before and after treatment with STEPPS. Thematic analysis was used to analyse the interviews.
ResultsThe analysis process identified various themes related to the patients’ perceived relationship quality before and after the treatment. Results from the first interviews included «underlying feelings with an extreme expression», «the need to have someone to ‘emotionally hold on to’», «desire for closeness, but fear of rejection», and «feelings of worthlessness and need for validation». In the second interview, participants reported changes in their understanding and relationship quality. The most central themes dealt with «insight into one’s own emotional vulnerability», «increased belief in oneself and the right to set boundaries», as well as a more «active experience of control in relationships.»
ConclusionThe findings show that emotion dysregulation and relationship difficulties reinforce and maintain each other in dysfunctional circles. Strengthening emotion regulation skills and the patient’s relationships together in treatment is therefore considered important in clinical work with emotional instability.