Er det verdt det? - En kritisk studie av karriereråd gitt til kvinner
Abstract
I denne oppgaven belyser jeg forestillinger om næringslivet, og hva slike forestillinger innebærer for kvinner som søker topplederposisjoner, gjennom å analysere karriereråd gitt i boka Fordi det er verdt det av Lilla Sølhusvik. Boka kan plasseres innen selvhjelpssjangeren. Boka tilbyr råd og veiledning til kvinner for å oppnå profesjonell suksess i næringslivet, av kvinner som har lyktes i nå topplederposisjoner. Rådene tilbyr ingen granskning av underliggende forestillinger om næringslivet. Jeg har derfor gått karriererådene, og boka for øvrig, nærmere i sømmene, for å undersøke selvhjelpsboka som en komponent i å produsere en virkelighetsforståelse om næringslivet, og hva dette innebærer for kvinnene boka har som formål å inspirere.
Jeg benytter meg Carol Lee Bacchis variant av diskursanalyse kalt «what’s the problem represented to be?» til å analysere karriererådene. I analysen dekonstruerer jeg karriererådene og får frem tre forestillinger om næringslivet. Disse forestillingene er (1) individorientering, (2) relasjoner: følelser og fornuft og (3) det viktige i livet. Videre undersøker jeg hva som forblir taust i disse forestillingene om næringslivet i et fjerde analysekapittel. I disse fire analysekapitlene får jeg frem tema som jeg gir en overordnet mening og kaller VIP-diskursen. Til slutt diskuterer jeg VIP diskursen i lys av tidligere forskning.
Min analyse viser at karriererådene produserer en diskurs som inneholder en individuell konkurranseideologi, en instrumentell forståelse av relasjoner, og en vekting av karrieren som det viktige i livet. Premissene for å oppnå topposisjonene i næringslivet blir tatt for gitt, og det er kvinners eget ansvar å tilpasse seg dem for å oppnå profesjonell suksess. Karriererådene ser ut til å fortelle kvinner at de selv er problemet, og fraskriver virksomhetene og politikken ansvar fra å iverksette tiltak for endring av premissene for ledelse i næringslivet. Jeg viser hvordan næringslivets forutsetninger fortsetter å bestå, til tross for at kvinner kan kjempe seg til adgang.
Formålet med denne oppgaven er å bidra med en type forskning som det finnes lite av innen organisasjonsstudier. Gjennom perspektiver fra kulturstudier har jeg i denne oppgaven undersøkt og synliggjort underliggende dynamikker mellom kjønn, makt og organisasjon innen en spesifikk kontekst. In this thesis, I elucidate notions of business and what such notions entail for women seeking senior management positions, by analysing career advice given in the book Fordi det er verdt det by Lilla Sølhusvik. The book falls into the self-help genre. The offers advice and guidance to women who wish to achieve professional success in business, by women who have reached senior management positions. The advices offer no scrutiny of the underlying notions of business. Hence, I take a closer look on the career advice given in the book, and the book in its eternity, to examine how the selfhelp book produces notions of business and what this entails for the women the book aims to inspire.
I employ Carol Lee Bacchi’s version of discourse analysis called “What’s the problem represented to be?” to analyse the career advices. Through a deconstruction of the career advises, I find three notions of business. These notions are (1) an individual orientation, (2) relations: feelings and reason and (3) the important in life. Furthermore, I explore what remains silent in these notions of business in a fourth chapter of analysis. In these four chapters of analysis, I come up with themes that I give an overall meaning and call the VIP discourse. Finally, I discuss the VIP discourse in light of previous research.
My analysis shows that the career advices produce a discourse that contains an ideology of individual competition, an instrumental understanding of relationships, and an emphasis on the career as the important thing in life. The premise for achieving senior management positions in business are taken for granted, and it is women's responsibility to adapt to them to achieve professional success. The career advices seem to blame the problem on women themselves and disclaim the organizations and politics from responsibility to change the premise of business leadership. I demonstrate how prerequisites of business still persist, even though women can fight for access.
This thesis aims to contribute with a type of research which have been scantly articulated in organizational studies. Through perspectives from the humanities, I have investigated and highlighted underlying dynamics between gender, power, and organization within a specific context.