dc.contributor.advisor | Berg, Geir Vegard | |
dc.contributor.author | Lyngstad, Anne | |
dc.date.accessioned | 2023-02-15T18:19:11Z | |
dc.date.available | 2023-02-15T18:19:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:127254744:128097665 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3051239 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Høgskolen i Innlandet har utviklet et virtuelt medisinrom hvor studenter kan
øve på legemiddelregning og legemiddelhåndtering på en trygg, fleksibel og realistisk
måte. Gjennom den studentaktive læringsformen utvikler studenter kunnskap og
ferdigheter i legemiddelhåndtering som i sin tur bidrar til økt pasientsikkerhet.
Mål: Målet med studien er å undersøke hvordan studenter opplever og erfarer bruk av VR
som supplement til den tradisjonelle undervisningen i legemiddelhåndtering.
Metode: Fire studenter (VR-ambassadører) har deltatt i pilotprosjektet virtuelt
medisinrom i regi av Høgskolen i Innlandet. Denne masteroppgaven tar for seg
evalueringen med fokus på gjennomføring og analyse av intervju av VR-ambassadørene.
Studien har valgt et kvalitativt design basert på en fenomenologisk hermeneutisk
tilnærming. Metoden som ble valgt var individuelle intervju. Intervjuene ble tatt opp på
bånd, transkribert ordrett og analysert med kvalitativ innholdsanalyse.
Funn: Resultatet identifiserte det latente innholdet i temaet: «VR gir økt trygghet og
kjennskap til medisinrommet, men har visse begrensninger». Mens tre kategorier
beskriver det manifeste innholdet: «VR ambassadørene hadde store individuelle
variasjoner i forkunnskap og treningsintensitet», «VR gir god forberedelse til praksis og
gode rutiner i legemiddelhåndteringsprosessen» og «Programvaren har tekniske
utfordringer som påvirker brukervennligheten».
Resultat: Informantenes tilbakemeldinger indikerer at de hadde utbytte av VR og at det
gav dem et forsprang inn i praksis ved at de hadde kjennskap til hvordan et medisinrom
ser ut og hva de skulle gjøre der. Samtidig kan funnene indikere at teknologien kan bli
bedre når det gjelder pålogging, samt optimalisering av applikasjonen. | |
dc.description.abstract | Background: Inland Norway University has developed a virtual medicine room where
students can practice calculating drug dosage and medicine handling in a safe, flexible
and authentic way. Through the student-active form of learning, students develop
knowledge and skills in drug handling, contributing to increased patient safety.
Aim: The study investigates how students perceive and experience the use of VR as a
supplement to traditional teaching in drug handling.
Method: Four students (VR ambassadors) have participated in the virtual medicine room
pilot project. This master's thesis deals with the evaluation with a focus on conducting
and analyzing interviews of the VR ambassadors. The study has chosen a qualitative
design based on a phenomenological hermeneutic approach. The method chosen was
individual interviews. The interviews were recorded on tape, transcribed verbatim and
analyzed with qualitative content analysis.
Findings: The result identified one theme: "VR provides increased security and familiarity
with the medicine room, but has certain limitations", and three categories: "The VR
ambassadors had large individual variations in prior knowledge and training intensity",
"VR provides good preparation for practice and good routines in the drug handling
process" and "The software has technical challenges that affect user-friendliness".
Result: The informants' feedback indicates that they benefited from VR and it gave them
a head start in practice by knowing what a medicine room looks like and what they
should do there. At the same time, the findings may indicate that the technology can be
improved when it comes to log in and optimizing the application. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Legemiddelhåndtering i virtuelt medisinrom | |
dc.type | Master thesis | |