Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Geir Vegard
dc.contributor.authorLyngstad, Anne
dc.date.accessioned2023-02-15T18:19:11Z
dc.date.available2023-02-15T18:19:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:127254744:128097665
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3051239
dc.description.abstractBakgrunn: Høgskolen i Innlandet har utviklet et virtuelt medisinrom hvor studenter kan øve på legemiddelregning og legemiddelhåndtering på en trygg, fleksibel og realistisk måte. Gjennom den studentaktive læringsformen utvikler studenter kunnskap og ferdigheter i legemiddelhåndtering som i sin tur bidrar til økt pasientsikkerhet. Mål: Målet med studien er å undersøke hvordan studenter opplever og erfarer bruk av VR som supplement til den tradisjonelle undervisningen i legemiddelhåndtering. Metode: Fire studenter (VR-ambassadører) har deltatt i pilotprosjektet virtuelt medisinrom i regi av Høgskolen i Innlandet. Denne masteroppgaven tar for seg evalueringen med fokus på gjennomføring og analyse av intervju av VR-ambassadørene. Studien har valgt et kvalitativt design basert på en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Metoden som ble valgt var individuelle intervju. Intervjuene ble tatt opp på bånd, transkribert ordrett og analysert med kvalitativ innholdsanalyse. Funn: Resultatet identifiserte det latente innholdet i temaet: «VR gir økt trygghet og kjennskap til medisinrommet, men har visse begrensninger». Mens tre kategorier beskriver det manifeste innholdet: «VR ambassadørene hadde store individuelle variasjoner i forkunnskap og treningsintensitet», «VR gir god forberedelse til praksis og gode rutiner i legemiddelhåndteringsprosessen» og «Programvaren har tekniske utfordringer som påvirker brukervennligheten». Resultat: Informantenes tilbakemeldinger indikerer at de hadde utbytte av VR og at det gav dem et forsprang inn i praksis ved at de hadde kjennskap til hvordan et medisinrom ser ut og hva de skulle gjøre der. Samtidig kan funnene indikere at teknologien kan bli bedre når det gjelder pålogging, samt optimalisering av applikasjonen.
dc.description.abstractBackground: Inland Norway University has developed a virtual medicine room where students can practice calculating drug dosage and medicine handling in a safe, flexible and authentic way. Through the student-active form of learning, students develop knowledge and skills in drug handling, contributing to increased patient safety. Aim: The study investigates how students perceive and experience the use of VR as a supplement to traditional teaching in drug handling. Method: Four students (VR ambassadors) have participated in the virtual medicine room pilot project. This master's thesis deals with the evaluation with a focus on conducting and analyzing interviews of the VR ambassadors. The study has chosen a qualitative design based on a phenomenological hermeneutic approach. The method chosen was individual interviews. The interviews were recorded on tape, transcribed verbatim and analyzed with qualitative content analysis. Findings: The result identified one theme: "VR provides increased security and familiarity with the medicine room, but has certain limitations", and three categories: "The VR ambassadors had large individual variations in prior knowledge and training intensity", "VR provides good preparation for practice and good routines in the drug handling process" and "The software has technical challenges that affect user-friendliness". Result: The informants' feedback indicates that they benefited from VR and it gave them a head start in practice by knowing what a medicine room looks like and what they should do there. At the same time, the findings may indicate that the technology can be improved when it comes to log in and optimizing the application.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLegemiddelhåndtering i virtuelt medisinrom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel