Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Berit
dc.contributor.authorOlsen, Oskar Andreas
dc.date.accessioned2023-01-31T18:20:50Z
dc.date.available2023-01-31T18:20:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108742028:13992955
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047588
dc.description.abstractDen avsluttende masteroppgaven ved studiet MLREAL har jeg skrevet en oppgave i fysikkdidaktikk der jeg har forsket på modellering innen termisk fysikk i Fysikk 1. At programmering skal brukes i fysikk er forankret i fagfornyelsen fra 2020. Hvordan programmering kan brukes som et nyttig verktøy og ikke hindrende for læringsutbyttet har vært et spørsmål som jeg personlig har forsøkt å svare på. Til denne studien ble følgende problemstilling stilt: • Hvordan kan programmering kombineres med modellering i termisk fysikk? Til dette ble det utviklet et utforskende undervisningsopplegg der den kognitive belastningen ble senket ved at elevene fikk utlevert en nesten ferdig kode der du bare skulle endre på verdiene til ulike parametere. Med bruk av kvalitativ metode ble det samlet inn ulike datakilder fra elevene der resultatene viser at elevene synes innholdet av programmering var et nyttig bidrag som fremmet deres læring innen termisk fysikk.
dc.description.abstractFor this master’s thesis in the study programme MLREAL, I have written a text in physics didactics where I have researched modelling in thermal physics in the subject Physics 1. The use of programming is anchored in the educational reform in 2020. How to use programming as a useful tool and not be a hindrance for the learning outcome has been a question I have wondered personally about. For this study the following problem will be addressed: • How to combine programming with modelling in thermal physics? To answer this, I have developed a inquiry based research as a learning method where the aim has been to reduce the cognitive load by making the scripts as approachable as possible for the pupils. Using qualitative methods, different data from the pupils have been collected where the results show that the pupils found the programming content as a useful contribution to raise the learning outcome in thermal physics.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleModellering i termisk fysikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel