An investigation of the how and why of TV-series use seen in light of the Covid-19 pandemic
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3042805Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3316]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tv-serier et bare et trykk unna, og majoriteten av mennesker bruker dem på en eller annen måte. Hvorfor appellerer de i så stor grad til oss? COVID-19 pandemien førte til en betraktelig økning av abonnement på strømmetjenester, og seertall skjøt i været under de globale nedstengningene. Hva kan dette fortelle oss om grunnene for bruk av TV-serier, og hvordan endret seervaner seg under nedstengningene? For å finne svare på noe av dette, ble et spørreskjema utformet, for så å bli distribuert gjennom sosiale medier og mail.
Resultatene viser økt frekvens og økt varighet av TV-serietitting både under nedstengningene og etter gjenåpningen av samfunnet. Respondentene var selv klar over at de så oftere og lenger av gangen på TV-serier under nedstengningen, men de virket mindre klar over at de fortsatte å se oftere og lenger på TV-serier også etter gjenåpningen. Å kjede seg viste seg å være hovedmotivet for å se TV-serier under nedstengningene, selv om det ikke var det verken før eller etter nedstengningene. Sett helhetlig så resonnerte den hedoniske dimensjonen av det å se TV-serier mest med respondentene, og spesielt motivene for å ha det gøy og for å slappe av. Alle grunnene for bruk av TV-serier og alle måtene å bruke TV-serier som ble ramset opp i spørreskjemaet resonnerte i varierende grad med respondentene. Dette indikerer at hvordan og hvorfor vi bruker TV-serier er et mye bredere forskningsspørsmål enn det som har blitt undersøkt innenfor feltet til nå. Funnene i studien som relaterer til pandemien samsvarer med funn fra andre studier som har blitt gjennomført under pandemien. Tv-series is just a click away, and the majority of people use them in some way. Why do they hold so much appeal to us? The COVID-19 pandemic led to a substantial increase in subscriptions to streaming services, and viewing numbers skyrocketed during the global lockdowns. What may this tell us about the reasons for use of TV-series, and how did the viewing habits change during the lockdowns? To find some answers to this a questionnaire was constructed and then distributed using social media and mail.
Results showed increased frequency and duration of TV-series watching both during lockdowns and after the reopening of society. The respondents were aware of watching TV-series more often and for longer during lockdown, but seemed less aware that they continued to watch more often and for longer after the reopening. Being bored turned out to be the main motive for watching TV-series during the lockdowns, even though it was not before the lockdowns or after. Overall, the hedonic dimension of watching TV-series, especially the relaxation and having fun motives, resonated the most with respondents. All of the reasons for use and ways of using TV-series listed in the questionnaire did resonate in various degrees with respondents, indicating that how and why we use TV-series is a far wider research question than what have been investigated so far within the field. The findings related to the pandemic in this study mirror the findings in other studies conducted during the pandemic.