Show simple item record

dc.contributor.advisorFritsche, Maria
dc.contributor.advisorFrøland, Hans Otto
dc.contributor.advisorBusterud, Lars
dc.contributor.authorBergane, Kristoffer
dc.date.accessioned2023-01-07T18:19:17Z
dc.date.available2023-01-07T18:19:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:127309335:23155634
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041696
dc.description.abstractEtter 2. verdenskrig ble den patriotiske grunnfortellingen godt etablert blant den norske befolkningen. Denne grunnfortellingen vektla motstandskampen, og dempet den omfattende kontakten som hadde vært mellom nordmenn og tyskere under okkupasjonen. Dette førte til at grupper som ikke passet til grunnfortellingen ble satt til siden i historieskrivingen. Utover 1970- og 1980-tallet begynte derimot flere å forske på ulike sider av krigen. Flere perspektiver kom til syne og var med på å nyansere hvordan krigen hadde vært i Norge. En av gruppene som hadde blitt utelatt av historieskrivingen, var tyskerjentene, norske kvinner som hadde hatt kontakt med tyskere under okkupasjonen. Det tok altså lang tid før tyskerjentene ble en del av historien om 2. verdenskrig, men i dag er det flere historikere, arkivarer og sosiologer som har forsket på dem. Oppgaven min har som fokus å finne svar på hvordan lærebøkene på videregående opplæring framstiller tyskerjentene, og om framstillingene er representative for tyskerjentene. Selv om tyskerjentene har fått en etablert plass i lærebøkene, betyr ikke dette nødvendigvis at framstillingene nyanserer gruppens store mangfold. Jeg valgte å undersøke lærebøkene fra 2006-2022, for å få et så dagsaktuelt innblikk som mulig. På denne måten kunne jeg analysere hvilket bilde av tyskerjentene, elevene i dag kan få av de ulike framstillingene. Jeg har også analysert hvordan bruk av bilder, oppgaver og tidsvitnefortellinger også kan være med på å nyansere historien om tyskerjentene, og framstille gruppen på ulike måter. Funnene fra analysen av lærebøkene, tyder på at et flertall av lærebøkene vektlegger tyskerjentene som viljeløse ofre, uten å nyansere valgene de tok under okkupasjonen eller hvorfor befolkningen reagerte så kraftig mot dem. Dette er ikke en representativ framstilling av tyskerjentene. Flere av lærebøkene har også inkludert antall på hvor mange som ble internert og et anslag på hvor mange tyskerjenter det var, som ikke tar hensyn til forskningen av tyskerjentene de siste tiårene.
dc.description.abstractFor several decades after World War II, the patriotic narrative was firmly established among the population in Norway. This patriotic narrative emphasized the recistance movement, and played down the extensive contact between Norwegians and Germans during the occupation. This led to groups, who didn`t fit the patriotic narrative, being sidelined in the history writing. More people began to research different aspects of the war during 1970s and 1980s, and several perspectives began to nuance the war in Norway. One of the groups that had been excluded from the historygraphy, was the «German girls», who was Norwegian women that had contact with Germans during the occupation. It took a long time before the «German girls» became a part of tha narrative from the War, but today there have been several historians, archivists and sociologists who have brought forward their story. My assignment focuses on finding answers to how the textbooks in upper secondary school/high school portay the «German girls», and wether the portrayals are representative for them as a group. Even tough the textbooks have included something about the «German girls», does this not necessarily mean that the representations represent the great diversity in this group. I have chosen textbooks from 2006-2022, in order to get as current an insight as possible. This made it possible to analyze how the representations from the textbooks, could affect students perceptions of «German girls» today. My analyzes of what the textbooks have presented includes analyzes of pictures, tasks, contemporary narratives from eyewitnesses and the academic that has been written about them. The findings from the analysis of the textbooks, indicate that a majority of them empasize the «German girls» as victims, without nuancing the choices they made during the occupation or why the population reacted so strongly against them. This removes all the responsibilities from the «German girls» choices, and is not a representative presentation of them. Several of the textbooks have also included an estimate on how many of the «German girls» there were, and how many of them were interned, which does not take the research from the recent decades into account.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Ekte kjærlighet, landssvik eller begge deler?" - En studie av hvordan tyskerjentene har blitt framstilt i lærebøkene for videregående skole fra 2006-2022
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record