Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorSævik, Majen
dc.date.accessioned2022-12-03T18:19:16Z
dc.date.available2022-12-03T18:19:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:122955823:23996974
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035712
dc.description.abstractMennesket søker å forstå ulike hendelser i livet, og er slik grunnleggende lærende (Bruner, 1991). Bruner (1991) hevdet at mennesket gjennom sine biografiske fortellinger av livet søker sammenhenger for å forstå og skape mening i det som skjer. De fortellingene, eller narrativ, som konstrueres i denne meningssøken er en personlig prosess der det skapes mening, og fortellingen påvirkes av relasjoner, kontekst, tid og ulike overbyggende narrativ rundt oss (Bruner, 1998). Studien er gjennomført ved å intervjue 15 år gamle norske gutter om deres interesserer, og søker å forstå hvordan de skaper mening i sine fortellinger. Den narrative analysen er satt inn i en sammenheng av teori og nyere forskning som belyser unge gutters opplevelser, interesser og meningsskaping. Resultatene viser at guttene i dette utvalget først og fremst er interessert i å være aktive, og helst i form av fysiske aktiviteter som trening og idrett. De guttene som ikke foretrekker trening, ønsker å være aktive innen ulike kunst- og kulturuttrykk. Det kommer frem at interessene er nært knyttet til familien, og at interessene også har en rolle i guttenes selvregulering. Resultatene viser ulike brudd i guttenes meningsskaping som kan indikere ulike utfordringer de opplever. Manglende sammenheng mellom det som skjer utenfor og innenfor skolen fremstår som et slikt brudd. Skolen beskrives av de fleste som lite relevant for livet her og nå. Et annet brudd er knyttet til dataspill, som kalles gaming. Koronapandemien brukes som forklaring på at guttene har gått lei av å spille. Mine analyser dekket ulike narrative stiler hos guttene knyttet til deres tidshorisonter og til deres egne aktive rolle i sine liv som her kalles agens. Ut fra dette har jeg utviklet fire narrative typer: «drevet mot å skulle ha betydning», «drevet mot å skulle prestere», «drevet av familien» eller «drevet av en hendelse».
dc.description.abstractHuman beings seek to understand and find meaning in various events in life, and are as such fundamentally learners (Bruner, 1991). Bruner (1991) claimed that people, through their biographical narratives, search for connections in order to understand and create meaning their experiences. The stories, or narratives, that are constructed in this quest is a personal process where meaning is created, and the narrative is influenced by relationships, context, time and various overarching narratives around us (Bruner, 1998). The study was conducted by interviewing 15-year-old Norwegian boys about their interests - and seeks to understand how they create meaning in their stories. The narrative analysis has been contextualized and connected to recent research on young boys’ experiences, meaning-making and interests. The results show that the boys in this sample are primarily interested in being active; preferably in the form of physical activitity such as working out and sports. The boys who do not prefer exercise, seeks activity in various artistic and cultural expressions. It emerges that their interests are closely related to their families, and that the interests often play a role in their self regulation. Furthermore, the results show various breaches in boys’ meaning making that may indicate challenges they experience. A lack of connection between what happens outside of and at school appears as such a breach. School is described by most as having little relevance for their lives at the present moment. Another breach is associated with computer games, called gaming. The corona pandemic is applied as an explanation as to why the boys have grown tired of gaming. My analysis revealed differing narrative styles of the boys, linked to time horizons and their active roles in life - which is in this paper is called agency. Based on this, I have developed four narrative types; "driven to matter", "driven to achieve", "driven by family" or "driven by an event".
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMen hva sier guttene selv – En studie av unge gutters interesser og meningsskaping
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel