Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArve Hjelseth
dc.contributor.authorElias Alnes Mulelid
dc.date.accessioned2022-11-25T18:21:52Z
dc.date.available2022-11-25T18:21:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104661931:64329449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034259
dc.description.abstractUtviklingstrekkene ved den moderne fotballen har ifølge Hjelseth (2012) gjort at standardfortellingen om at fotballens status som «the peoples game» hører fortiden til. Fotballen blir gjort om til en gjenstand og setter det tradisjonelle publikummet på sidelinjen. I den stadig økende kommersialiseringen av den internasjonale fotballen, ønsker Norsk Toppfotball (NTF) å se på ulike måter norsk fotball kan henge med i utviklingen av fotballen. Et av punktene NTF har i sin nye strategiplan, er å utrede eierskapsmodellen i norsk fotball (Wahl & Austerheim, 2021). Dette har fått kritikk i blant annet Josimar, som skriver at endringene som foreslås yter vold mot norsk fotballs egenart (Skauge, 2021). Denne masteroppgaven vil se nærmere på hvordan norske fotballsupportere stiller seg til dette. Oppgaven tar for seg norske fotballsupporteres holdninger til eierskap og eierskapsmodeller i norsk fotball. Samt hvilke reaksjoner man kan forvente ved en eventuell endring i eierskapsmodellen. Oppgaven ser nærmere på hvilke holdninger de har til blant annet den norske dualmodellen, 50+1 modellen og en dansk modell med et fritt marked der klubbene kan børsnoteres. I denne kvalitative studien har jeg intervjuet åtte supportere av norske fotballklubber. Flere av informantene har sentrale roller innenfor det norske supportermiljøet. I intervjuene kom det klart frem at de norske fotballsupporterne ønsker medlemseide fotballklubber. Medlemsdemokratiet blir sett på som fundamentalt for hvordan norsk fotball er oppbygd og supporterne har klare meninger om at klubbene tilhører vanlig folk. I likhet med tidligere (Duke, 2002) forskning virker det som norske fotballsupportere ønsker å stå opp for det som truer deres verdier og forholdet mellom supporterne, klubb og lokalsamfunn.
dc.description.abstractAccording to Hjelseth (2012), the developmental features of modern football have made the standard narrative of football's status as "the people's game" a thing of the past. Football is transformed into an object and puts the traditional audience on the sidelines. In the ever-increasing commercialization of international football, Norsk Toppfotball (NTF) wants to look at different ways in which Norwegian football can keep up with the development of football. One of the points NTF has in its new strategy plan is to study the ownership model in Norwegian football (Wahl & Austerheim, 2021). This has been criticized by, among others, Josimar, who writes that the proposed changes provide violence against the uniqueness of Norwegian football (Skauge, 2021). This master's thesis will take a closer look at how Norwegian football supporters view this. The thesis addresses Norwegian football supporters' attitudes towards ownership and ownership models in Norwegian football. As well as what reactions that can be expected in the event of a change in the ownership model. The thesis takes a closer look at what attitudes they have towards, among other things, the Norwegian Dual model, the 50+1 model and a Danish model with a free market where the clubs can be listed on the stock exchange. In this qualitative study, I have interviewed eight supporters of Norwegian football clubs. Several of the informants have key roles within the Norwegian supporter community. In the interviews, it became clear that the Norwegian football supporters want member-owned football clubs. Member based democracy is seen as fundamental to how Norwegian football is structured and the supporters have clear opinions that the clubs belong to ordinary people. As in previous research (Duke, 2002), it seems that Norwegian football supporters want to stand up for what threatens their values and the relationship between the supporters, the clubs and the local community.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det er vi som eier fotballen» - En kvalitativ studie av norske fotballsupporteres holdninger til ulike eierskapsmodeller i norsk fotball
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel