Show simple item record

dc.contributor.advisorReitan, Solveig Merete Klæbo
dc.contributor.authorBerstad, Amanda Gangsås
dc.date.accessioned2022-11-25T18:19:27Z
dc.date.available2022-11-25T18:19:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:98364917:10304236
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034190
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI 2020 kom Helsedirektoratet med en nasjonal faglig retningslinje for helsetjenestetilbud til personer med kjønnsinkongruens. I denne retningslinjen poengteres det at helsepersonell mangler kunnskap om kjønnsinkongruens og at kompetansen må heves. I forskningslitteraturen rapporteres det at transbefolkningen er mer utsatt for uhelse, og pasientgruppen rapporterer om negative møter med helsevesenet. Denne oppgaven har to hoveddeler. Den første hoveddelen er en litteraturgjennomgang, den andre er en spørreundersøkelse. I litteraturgjennomgangen går oppgaven gjennom aktuell forskningslitteratur som undersøker helsen hos personer med kjønnsinkongruens og erfaringene de har fra helsevesenet. Dernest vil oppgaven se på i hvilken grad medisinstudenter undervises om tematikken nasjonalt og internasjonalt. I del to undersøker oppgaven ved hjelp av et spørreskjema hvilke kunnskaper og hvor mye undervisning medisinstudenter i Norge har om kjønnsinkongruens og organisering av tilbudet til denne pasientgruppen. Resultatene kan tyde på at medisinstudenter har minimale kunnskaper om kjønnsinkongruens, og at det er sparsomt med undervisning ved alle de fire studiestedene i Norge.
dc.description.abstractIn 2020 the Norwegian Directorate of Health published Norway ́s first national guidelines for how the Norwegian health care system should care for people with gender incongruence. The Norwegian Directorate of health writes in the guidelines that health care workers don’t have the knowledge acquired to give proper health care to people with gender incongruence. Research literature states that the transgender and gender diverse population have a higher disease burden and patients reports about negative experiences when seeking health care. This article consists of two parts. In the first part I look at relevant research literature that investigates different health related issues of the transgender and gender diverse populations, their experiences from seeking health care and to what extent medical faculties teach medical students about transgender-related issues internationally. In the second part I present the results from a survey on how much knowledge and what kind of education medical students in Norway get on transgender related issues. The results from this survey imply that medical students in Norway have limited knowledge of transgender and gender diverse issues. They also lack education about the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMedisinstudenters kunnskap og undervisning om kjønnsinkongruens ved universiteter i Norge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record