Show simple item record

dc.contributor.advisorMartinussen, Pål Erling
dc.contributor.authorAbdullahi, Mohammed Isak
dc.date.accessioned2022-11-23T18:19:39Z
dc.date.available2022-11-23T18:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104661159:35776427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033748
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen undersøker hvordan ansatte i spesialisthelsetjenesten forstår og erfarer styringsmodellen New Public Management som har dominert helsesektoren de siste 30 årene. Følgende problemstilling tar denne masteravhandlingen for seg: Hvordan forstås og erfares New Public Management av ansatte i spesialisthelsetjenesten? Det empiriske grunnlaget for denne masteravhandlingen er New Public Management-reformene som har vært iverksatt i den norske helsesektoren. Blant disse reformene finner vi innsatsstyrt finansiering, fastlegereformen, fritt sykehusvalg, helseforetaksmodellen og samhandlingsmodellen. For å forstå disse reformene bedre har vi snakket med ansatte i spesialisthelsetjenesten som har opplevd reformene fra innsiden. Datagrunnlaget for denne masteravhandlingen består av 8 semistrukturerte intervjuer fra tre ulike profesjoner. Sykepleierprofesjonen, enhetsleder og legeprofesjonen. Datamaterialet er innhentet fra to ulike helseforetak: Helse-sør og Helse-Midt-Norge. Hovedtemaene i de semistrukturerte intervjuene vil være effektivitetsjaget, økonomi, rapportering, mål- og resultatstyring, politisk styring, New Public Managements målsettinger, medvirkning og medbestemmelse. Oppgavens konklusjon er at informantene opplever både positive og negative sider ved New Public Management. Styrkene ved modellen er blant annet måling, overvåking av kvalitet, samt innhenting av gode tall og data som bedrer styring. Deler av mål- og resultatstyringen er positiv og bidrar til økt læring og kompetanse løft hos ansatte. Modellens svakheter er blant annet et vesentlig fokus på økonomi og produksjon, tidkrevende rapportering og lite fokus på behandling. Ansattes opplevelser og erfaringer inkluderer blant annet endring av arbeidsoppgaver, et enormt effektivitetsmål og lite fokus på nærhet, omsorg og de mellommenneskelige aspektene ved behandlingen.  
dc.description.abstractThis masters thesis examines how employees in the specialist healthcare service understand and experience the New Public Management Model, which is a management model that has dominated the healthcare sector for the past 30 years. This masters thesis addresses the following question: How is New Public Management understood and experienced by employees in the specialist health service? The empirical basis for this masters thesis is the New Public Management reforms that have been implemented in the Norwegian health sector. Among these reforms we find effort-based funding, the GP reform, free choice of hospital, the health enterprise model and the collaboration model. To better understand these reforms we have spoken to employees in the specialist health service who are tasked with implementation of the reforms. The data utilised for this masters thesis consists of 8 semi-structured interviews taken from people within the health care profession, namely: nurse unit managers and doctors. The data has been obtained from two different health organizations: Helse-Sør and Helse-Midt-Norge. The main themes in the semi-structured interviews will be the drive for efficiency, finance, reporting, target and result management, political management, the objectives of New Public Management and participation and co-determination. The Thesis's conclusion is that the professionals have experienced both positive and negative aspects of New Public Management model. The strengths of the model are, among other things, measurement, monitoring of quality as well as obtaining data that improves management. Hence, parts of target and results management are positive contributing to increased learning and skills development among employees. The model's weaknesses include an enormous focus on finance and production, time-consuming reporting and little focus on treatment. Employees experience changes in tasks, an enormous target-driven efficiency but little focus on care and the interpersonal aspects of the treatment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleProduksjon eller behandling? En kvalitativ studie av ansattes opplevelser og erfaringer med New Public Management i spesialisthelsetjenesten.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record