dc.contributor.advisor | Jakobsen, Jo | |
dc.contributor.author | Thomassen, Synne | |
dc.date.accessioned | 2022-11-19T18:19:29Z | |
dc.date.available | 2022-11-19T18:19:29Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104661159:33261500 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3032983 | |
dc.description.abstract | I 2011 valgte norske myndigheter å bidra militært i den humanitære intervensjonen av Libya,
noe som i ettertid har fått mye ros og kritikk. Norges militære bidrag var seks kampfly, som
skulle delta i de multinasjonale koalisjonsoperasjonene for gjennomføringen av FNs
sikkerhetsrådsresolusjon 1973. Dette bidraget var knyttet til operasjonene Operation Odyssey
Dawn ledet av USA, og senere da NATO overtok ledelsen av Operation Unified Protector. Det
gikk knappe 100 timer fra ordren om det norske bidraget var gitt, til de seks kampflyene deltok
aktivt i Libya-aksjonen. Norges uttalte politiske tolkning av FNs mandat gikk kun på
beskyttelse av de sivile, samt å ikke bistå libyske militære styrker med regimeendring.
Erfaringene fra Libya-aksjonen vil svært sannsynlig legges til grunn for hvordan Norge
engasjerer seg i eventuelle internasjonale væpnede konflikter i fremtiden. Oppgaven søker å
besvare følgende problemstilling: kan Norges militære engasjement i Libya rettferdiggjøres
etter prinsippene i teorien om rettferdig krig? Spørsmålet besvares ved å undersøke norske
myndigheters beslutninger og handlinger før (jus ad bellum), under (jus in bello) og etter krigen
(jus post bellum), i den hensikt å vurdere graden av rettferdighet og det etiske aspektet ved det
norske militære bidraget. Ved å klassifisere de ulike prinsippene i rettferdig krig teorien, viser
oppgaven til at Norges legitimitetsgrunnlag for bidraget i Libya ikke lar seg fult ut
rettferdiggjøre etter prinsippene i teorien om rettferdig krig. Det er derfor grunnlag til å rette et
kritisk søkelys på Norges deltagelse i Libya, og lærdommen som kommer ut av dette må legges
til grunn for fremtidige væpnede konflikter. | |
dc.description.abstract | In 2011, the Norwegian authorities chose to contribute militarily to the humanitarian
intervention of Libya, which has subsequently received much praise and criticism. Norway's
military contribution was six fighter jets, which were to participate in the multinational coalition
operations for the implementation of the UN Security Council Resolution 1973. This
contribution was related to Operation Odyssey Dawn led by the United States, and later when
NATO took over the leadership of Operation Unified Protector. It took less than 100 hours
from the order of the Norwegian contribution was given, until the six fighter jets actively
participated in the Libya operation. Norway's stated political interpretation of the UN mandate
was only based on the protection of civilians, and not in assisting Libyan military forces with
regime change.
The experiences from the Libyan operation will very likely be used as a basis for how
Norway engages in international armed conflicts in the future. The thesis seeks to answer the
following question: can Norway's military involvement in Libya be justified according to the
principles of the Theory of Just War? The research question is answered by examining the
Norwegian authorities' decisions and actions before (jus ad bellum), during (jus in bello) and
after the war (jus post bellum), to assess the degree of justice and the ethical aspect of the
Norwegian military contribution. By classifying the various principles in the Just War Theory,
the thesis shows that Norway’s contribution in Libya cannot be fully justified according to the
principles in the Theory of Just War. Based on this, a critical spotlight should be pointed to
Norway's participation in Libya, the lessons learned from it must be used as a basis for future
armed conflicts. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Norges militære bidrag i Libya
– En rettferdig krig? | |
dc.type | Master thesis | |