Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindstad, Marte Ørud.
dc.contributor.authorTryggeseth, Simen Ljosland.
dc.date.accessioned2022-11-09T18:19:17Z
dc.date.available2022-11-09T18:19:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:122328287:47014918
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031025
dc.description.abstractInnledning: Hjerneslag rammer årlig mellom 10 000-11 000 personer i Norge og er en dominerende årsak til alvorlig funksjonsfall med store belastninger for pasienter, pårørende og samfunn (Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre, 2020). Tidlig rehabilitering er viktig for funksjon og selvstendighet på lang sikt. Ergoterapeutens fokusområde handler blant annet om å hjelpe personer med nedsatte funksjonsevne til å gjennomføre aktiviteter i hverdagen selvstendig gjennom rehabilitering. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å studere nyere forskningslitteratur rundt tema VR teknologi og rehabilitering av motoriske funksjon i overekstremiteter hos slagpasienter. Samt å se om VR teknologien kan påvirke aktivitetsutførelse av hverdagsaktiviteter. Metode: Det ble foretatt en litteraturstudie med søk i tre databaser som resulterte i seks randomiserte kontrollerte studier. Dataen ble analysert gjennom en tematisk analyse. Resultat: Alle studiene som ble analysert omhandlet motorisk funksjon i overekstremiteter til slagpasienter. Fem artikler skilte distal og proksimal motorisk funksjon og en artikler beskrev overekstremitet påvirkning som en helhet. Funnene ble beskrevet gjennom målinger fra datainnsamlings undersøkelsene gjort periodevis under og etter forskningsperioden. Konklusjon: Effekten VR teknologi har på slagpasienters motoriske funksjon i overekstremiteter var i dette litteraturstudiet positivt. Den positive økningen i motorisk funksjon kan igjen påvirke aktivitetsutførelsen av hverdagsaktiviteter.
dc.description.abstractIntroduction: Every year between 10 000 – 11 000 people in Norway suffer a stroke and it is the main reason for severe function loss which causes great burden for the patient, relatives and the society (Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre, 2020). Early rehabilitation is crucial for long term function and independence. The occupational therapists main focus areas is among others to help people with disabilities to manage everyday activities independently through rehabilitation. Purpose: The purpose with this assignment is to study new research literature regarding the subject VR technology and rehabilitation of motor function in stroke patient’s upper extremities. As well as seeing if VR can influence activity execution of everyday activities. Method: A literature review was conducted with search in three databases which resulted in six randomised controlled trials. The data was analysed through a thematic analysis. Result: All the studies that where analysed referred to motor skills in stroke patient’s upper extremities. Five articles differentiated between distal and proximal motor skills and one article described upper extremity as one unit. The findings were described thru measurements of the data collections made by the studies periodically during and after the study period. Conclusion: The effect VR technology has on stroke patient’s motor skills in upper extremities was in this literature review found to be positive. The positive increase in motor skills can in turn influence activity execution of everyday activities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVirtuell realitet som rehabiliteringsintervensjon for slagpasienters motoriske funksjon av overekstremiteter. En litteraturstudie.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel