Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjemdal, Odin
dc.contributor.advisorMorote, Roxanna
dc.contributor.advisorAnyan, Frederick
dc.contributor.authorIgesund, Guro Holte
dc.date.accessioned2022-11-05T18:19:59Z
dc.date.available2022-11-05T18:19:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104435896:9977754
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030276
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven undersøker om en følelse av tilhørighet og identitet med sitt lokalsamfunn og sin kultur, og sosial bevissthet, kan fremme ungdommers resiliens i Andes- og kyst-regioner i rurale Peru, og om denne effekten kan styrkes av skoleresiliens. Hypotesene testes ved bruk av kvantitativ modererende medieringsanalyse med kryss-seksjonelle data. Resultatene støtter et sosioøkologisk og desentrert syn på resiliens, og identifiserer varierte effekter av sosial bevissthet i de to byene, der sosial bevissthet er sterkere assosiert med resiliens i kystbyen Piura enn i fjellbyen Ayacucho. En følelse av tilhørighet og identitet med sitt lokalsamfunn og sin kultur er assosiert med resiliens, og ytterligere styrket av skoleresiliens i begge byer. Resultatene nyanserer følgene av sosialt stigma og marginalisering av urbefolkningen i Peru. Basert på resultatene anbefales investering og fremming av følelse av tilhørighet og identitet med lokalsamfunn og kultur hos urfolksungdom i Peru. Støttet av tidligere forskning, foreslås slike tiltak også å kunne styrke den positive effekten av sosial bevissthet blant urfolksungdom (Adams et al., 2006; Brannon et al., 2015; Sellers & Shelton, 2003). Denne oppgaven finner støtte for at sosiokulturelle og skolebaserte adaptive systemer er viktige for ungdommers utvikling i rural latinamerikansk kontekst, og bidrar til å beskrive effektene av kultur og marginalisering for utvikling hos urfolks- og rurale ungdommer i Peru. Nøkkelord: resiliens, tidlig til midten av ungdomsårene, sosiokulturelle faktorer i utvikling, utviklingssystemteori, følelse av tilhørighet, sosial bevissthet og urfolksungdom
dc.description.abstractThis thesis examines whether a sense of belonging and identity with one’s community and culture and social awareness is associated with adolescent resilience in Andean and coastal regions of rural Peru and whether this effect can be strengthened by school resilience. The hypotheses are tested using a quantitative moderated mediation approach with cross-sectional data. The results support a social ecologic and decentered view of resilience and identify diverse effects of social awareness in the two cities, where social awareness is stronger associated with resilience outcomes in the coastal city Piura than in the Andean city Ayacucho. A sense of belonging and identity with one’s community and culture is found to be associated with enhanced adolescent resilience, an association strengthened through school resilience in both cities. The results nuance the impact of social stigma and marginalization of Indigenous populations of Peru and recommend investment in promoting a sense of belonging and identity with community and culture among Indigenous Peruvian adolescents. Supported by previous research, such measures are suggested to also enhance the positive effect of social awareness among Indigenous adolescents (Adams, Fryberg, Garcia, & Delgado-Torres, 2006; Brannon, Markus, & Taylor, 2015; Sellers & Shelton, 2003). This thesis finds support for the importance of sociocultural and school adaptive systems in adolescent resilience in a rural Latin-American context and contributes to describing the effects of culture and marginalization on the development of Indigenous and rural adolescents in Peru. Key words: resilience, early to middle adolescence, sociocultural factors of development, developmental systems theory, sense of belonging, social awareness, Indigenous youth
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.title‘It takes a village…’ The school as a promotive environment: How a sense of belonging and social awareness promotes resilience in rural Peruvian youth - A moderated mediation approach
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel