Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHall-Lord, Marie-Louise
dc.contributor.advisorWangensteen, Sigrid
dc.contributor.advisorBallangrud, Randi
dc.contributor.authorKarlsen, Tore
dc.date.accessioned2022-10-07T06:54:59Z
dc.date.available2022-10-07T06:54:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-326-6053-7
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024396
dc.description.abstractAim: The overall aim of the thesis was to implement a longitudinal team training intervention in bachelor of nursing education and describe students’ reactions to team training, explore changes in their attitudes toward teamwork, and describe how they experienced teamwork skills in practice. Methods: This thesis is based on three studies, using quantitative and qualitative methods. Study Ⅰ investigated the validity and reliability of the Norwegian version of the Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) when used in a sample of nursing students (n = 509). Data were analyzed via confirmatory factor analysis (CFA) (Ⅰ). In study Ⅱ and Ⅲ a team training intervention was conducted in a cohort of nursing students over 26 months. In Study Ⅱ, attitudes to teamwork were measured using the TTAQ at baseline (T0) and after the passage of 10 months (T1) and 24 months (T2) in the intervention and control groups. A total of 295 students participated. Data were analyzed using inferential and descriptive statistics (Ⅱ). In Study Ⅲ, students’ team training experiences and their use of teamwork skills in practice were examined via focus group interviews (n = 22). Data were analyzed via inductive content analysis (Ⅲ). Main results: The Norwegian version of the T-TAQ has some potential to display reliable and valid answers when used in a sample of nursing students (Ⅰ). Nursing students who participated in the team training showed significantly positive attitudinal changes with regard to teamwork (Ⅱ). Students initially experienced team training as complex and theoretical, but team training gradually increased their awareness that the practical application of teamwork skills facilitates the sense of being a team member, while also enhancing learning and patient safety in clinical practice (Ⅲ). Conclusion: It is recommended that the Norwegian version of the T-TAQ be considered unidimensional when used in a sample of nursing students. Team training positively affects students’ attitudes toward teamwork. However, grasping the principles of teamwork and the relevance of team training requires repeated training. The use of teamwork skills enhances students’ experiences of belonging to a team, enhance learning and patient safety in clinical placements. Team training should be an integrated part of the bachelor of nursing program to enhance patient safety.en_US
dc.description.abstractNorsk sammendrag Hensikt: Avhandlingens overordnede hensikt var å implementere et team trenings program i en bachelor i sykepleie utdanning og beskrive studentenes reaksjoner på å delta i team treningen, utforske i hvilken grad team trening førte til endring i studentenes holdninger til teamarbeid, samt beskrive deres erfaringer med bruk av teamarbeids ferdigheter i praksis. Metode: Avhandlingen bygger på tre studier hvor kvalitativ og kvantitativ metode ble benyttet. Studie Ⅰ undersøkte i hvilken grad den norske versjonen av Teamwork Attitudes Questionnaire (T-TAQ) hadde en gyldig struktur og ga pålitelige svar når det ble brukt i et utvalg av sykepleiestudenter (n = 509). Data ble analysert ved hjelp av bekreftende faktor analyse (CFA) (Ⅰ). I studie Ⅱ og Ⅲ ble en teamtrenings intervensjon gjennomført for et kull av sykepleiestudenter i en periode på 26 måneder. I studie Ⅱ ble holdninger til teamarbeid målt ved hjelp av T-TAQ før oppstart (T0), etter ti måneder (T1) og 24 måneder (T2) i en intervensjonsgruppe og i en kontrollgruppe. Totalt 295 studenter deltok. Data ble analysert med bruk av beskrivende og hypotesetestende statistikk (Ⅱ). I studie Ⅲ ble sykepleiestudenters erfaringer med team treningen og bruk av teamarbeids ferdigheter i praksis undersøkt ved hjelp av seks fokusgruppe intervjuer (n = 22), og analysert ved hjelp av induktive innholdsanalyse (Ⅲ). Resultat: Den norske versjonen av T-TAQ har noe potensiale til å vise pålitelige og gyldige svar når det brukes ovenfor sykepleiestudenter (Ⅰ). Studenter som fikk team trening viste tydelige positive endringer i holdninger til teamarbeid. Studenter erfarte teamtreningen som kompleks og teoretisk i starten. Etter hvert ga team treningen økt bevissthet om at bruk av teamarbeids ferdigheter i praksis fremmet opplevelsen av å være et team medlem, fremmet læring og pasientsikkerhet i praksis (Ⅲ). Konklusjon: Den norske versjonen av T-TAQ anbefales å anse som et en-dimensjonalt spørreskjema når den brukes ovenfor sykepleiestudenter. Team trening bidrar til positive endringer i holdninger til teamarbeid hos sykepleiestudenter. Det å lære teamarbeid er ikke en enkeltstående hendelse, det krever læring over tid. Bruk av teamarbeidsferdigheter øker studentenes opplevelse av å høre til et team, forbedrer læring og pasientsikkerheten i klinisk praksis. Team trening bør være en integrert del av en bachelor i sykepleie utdanning for å fremme pasientsikkerhet.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2022:277
dc.relation.haspartPaper 1: Karlsen, Tore; Hall-Lord, Marie Louise; Wangensteen, Sigrid; Ballangrud, Randi. Reliability and structural validity of the Norwegian version of the TeamSTEPPS Teamwork Attitudes Questionnaire: A cross‐sectional study among Bachelor of Nursing students. Nursing Open 2020 https://doi.org/10.1002/nop2.671 This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0)en_US
dc.relation.haspartPaper 2: Karlsen, Tore; Hall Lord, Märtha K Marie-Louise; Wangensteen, Sigrid; Ballangrud, Randi. Bachelor of nursing students' attitudes toward teamwork in healthcare: The impact of implementing a teamSTEPPS® team training program — A longitudinal, quasi-experimental study. Nurse Education Today 2022 ;Volum 108. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105180 This is an open access article under the CC BY licenseen_US
dc.relation.haspartPaper 3: Karlsen, T., Hall Lord, M. K. M.-L., Wangensteen, S., & Ballangrud, R. Nursing students’ experiences of a longitudinal TeamSTEPPS® team training intervention and the use of teamwork principles in clinical practice - a qualitative descriptive studyen_US
dc.titleLEARNING TEAMWORK IS NOT AN EVENT; IT’S A JOURNEY: IMPLEMENTING THE TEAMSTEPPS® TEAM TRAINING PROGRAM IN BACHELOR OF NURSING EDUCATION TO ENHANCE PATIENT SAFETYen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel