Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Berit
dc.contributor.authorBjørkhaug, Kristoffer
dc.date.accessioned2022-09-06T17:19:39Z
dc.date.available2022-09-06T17:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108742028:21392612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016089
dc.description.abstractI vårt moderne samfunn er vi omgitt av teknologi. Med innføringen av Fagfornyelsen ble teknologi satt som et eget kjerneområde i læreplanen for naturfag og blir også satt fokus på i kompetansemål som «utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og mottaker» (Utdanningsdirektoratet, 2019) som gjelder for elever i ungdomsskolen. I denne masteroppgaven er det blitt gjennomført en kvalitativ, intervensjonbasert studie som ønsker å belyse hva det å forstå teknologiske systemer som består av en sender og mottaker betyr. Det vil bli utviklet et undervisningsopplegg som skal prøve å bidra til en slik forståelse. Dette er ment å besvare oppgavens problemstilling: Hva kan teknologiske systemer som består av en sender og mottaker innebære for undervisning på ungdomstrinnet? Denne studien baserer seg på et intervensjonsbasert forskningsdesign over tre faser. Den første fasen bestod av en empirisk forundersøkelse hvor fageksperter innen radioteknikk og telekommunikasjon ble intervjuet for å undersøke deres syn på fagtemaet «teknologiske systemer som består av en sender og mottaker». Basert på funn fra forundersøkelsen ble det i den andre fasen gjennomført en didaktisk transposisjon for å utvikle et undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget bestod hovedsakelig av ulike aktiviteter hvor elevene brukte en mikrokontroller kalt Micro:Bit til å utforske ulike egenskaper til radiosystemer. Dette undervisningsopplegget ble så i den tredje fasen testet ut ved en ungdomsskole. For å evaluere undervisningsoppleggets potensiale for å skape forståelse oss elevene ble det samlet inn data i form av observasjonsdata, videoopptak av elevers arbeid og lydopptak av intervjuer med elever i etterkant av undervisningsopplegget. Basert på resultatene fra utprøvingen av det utviklede undervisningsopplegget kan vi se at undervisningsopplegget gir muligheter for at elevene kan oppleve læring innen flere av Staudenmaier og Ropohls kategorier for teknologisk kunnskap, men det ble også identifisert noen mulige utfordringer. Det virker som begrepet signaler var utfordrende for elevene, hvor muligens manglet forståelse for dets betydning. Resultatene indikerer også som at undervisningsopplegget gav elevene mulighet til erfaringsbasert læring, etter Deweys syn på læring, noe elevene trakk frem som en styrke ved undervisningsopplegget.
dc.description.abstractIn our modern society, we are surrounded by technology. With the introduction of the newest school reform in Norway, Fagfornyelsen, technology was set as a separate core area in the science curriculum and is also focused on in learning goals such as «explore, understand and create technological systems that consist of a transmitter and receiver» that apply to pupils in lower secondary school. In this master’s thesis, a qualitative, intervention-based study has been carried out that wants to shed light on what it means to understand technological systems that consist of a transmitter and receiver. A teaching program will be developed that will try to contribute to such an understanding. This is intended to answer the problemstatement of the thesis: What can «technological systems consisting of a transmitter and receiver» mean for teaching at the lower secondary level? This study is based on an intervention-based research design over three phases. The first phase consisted of an empirical feasibility study in which experts in radio technology and telecommunications were interviewed to examine their views on the subject of ≪technological systems consisting of a transmitter and receiver≫. Based on findings from the feasibility study, a didactic transposition was carried out in the second phase to develop a teaching program. The teaching program consisted mainly of various activities where the pupils used a microcontroller called Micro: Bit to explore different properties of radio systems. This teaching program was then tested in the third phase at a secondary school. In order to evaluate the teaching program’s potential for creating understanding for us pupils, data were collected in the form of observation data, video recordings of pupils’ work and audio recordings of interviews with pupils after the teaching program. Based on the results from the testing of the developed teaching program, we can see that the teaching program provides opportunities for pupils to experience learning within several of Staudenmaier and Ropohl’s categories for technological knowledge, but some possible challenges were also identified. It seems that the concept of signals was challenging for the pupils, where there was possibly a lack of understanding of its meaning. The results also indicate that the teaching program gave the pupils the opportunity for experience-based learning, following Dewey’s view of learning, which the pupils highlighted as a strength of the teaching program.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeknologiske system med sender og mottaker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel