dc.contributor.advisor | Haugom, Jon Victor | |
dc.contributor.author | Bergsvendsen, Frida Altmann | |
dc.contributor.author | Bjørnebråten, Ola | |
dc.date.accessioned | 2022-09-02T17:20:28Z | |
dc.date.available | 2022-09-02T17:20:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106262086:112059502 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015512 | |
dc.description.abstract | Stikkord: Inhalasjonsteknikk, kols, undervisningsmetoder, sykepleier, sengepost
Kort beskrivelse av bacheloroppgaven:
Bakgrunn: Mange pasienter med kols bruker inhalasjonsmedikasjon for symptomkontroll. Hos flere pasienter er teknikken dårlig. Pasienter med kols er hyppig innlagt på sykehus.
Hensikt: Undersøke anvendte undervisningsmetoder for inhalasjonsteknikk til pasienter på sengepost. I tillegg undersøke sykepleierens observerende og veiledende rolle på sengepost.
Metode: Dette er en litteraturstudie som har hentet bakgrunnsinformasjon fra pensumlitteratur og systematiske søk etter forskning i ulike databaser.
Resultat: Det viser seg at det finnes flere ulike undervisningsmetoder i inhalasjonsteknikk som er hensiktsmessige for pasienter med kols på sengepost. Det viser også at kunnskapsnivået hos sykepleierne på dette området er lavt.
Konklusjon: Det trengs kompetanseheving hos sykepleierne i inhalasjonsteknikk, samt hyppigere observasjon og eventuelt korrigering av teknikk hos pasienter med kols. | |
dc.description.abstract | Keywords: Inhaler technique, copd, teaching methods, nursing, hospital ward
Short description of the bachelor thesis:
Background: Many patients with COPD use inhalation medication for symptom control. In several patient’s inhaler technique is poor. Patients with COPD are also frequently hospitalized.
Purpose of study: Examine teaching methods for inhalation techniques primary ideal for patients who are hospitalized. Furthermore, to examine observational an instructing role of nurses in inpatient settings.
Method: Literature study that has obtained curriculum literature and systematic searches of research publications in various databases.
Results: Several different teaching methods are appropriate in teaching hospitalized patient’s inhalation techniques. It also shows that nurse’s competence in inhaler technique is deficient.
Conclusion: There is a need to increase nurses´ competence in utilizing inhalation techniques, as well as more frequent observations and corrections of inhaler technique in patients with COPD. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Inhalasjonsteknikk - en utfordring | |
dc.type | Bachelor thesis | |