Students’ Experiences of Flow, Satisfaction, and Learning Outcome in an Online Learning Context.
Abstract
Det har tidligere eksistert mangelfulle flyt-modeller i forskning som ikke samstemte med den originale flyt-teorien. Denne studien ser på effekten entydige tilbakemeldinger, klare mål og en balanse mellom utfordringer og ferdigheter har på studentenes flytopplevelse, og hvordan denne flytopplevelsen påvirker deres tilfredshet med foreleser, kursoppsettet, teknologien, interaksjonen, og læringsutfallet i digital læring. Dataene ble samlet inn ved hjelp av elektronisk spørreskjema i Norge (N = 230), hvorav 164 var kvinner og 65 menn. De fleste studentene lå i alderskategorien 20-25 år (61%), og den gjennomsnittlige studieprogresjonen var 2.27 år (SD = 1.528). Korrelasjonsanalyser ved hjelp av SPSS ble brukt som innledende analyser. En strukturell likningsmodell (SEM) ved hjelp av Stata ble brukt som hovedanalyse for å teste målemodellen (bekreftende faktoranalyse) og strukturmodellen. Resultatene indikerer at en balanse mellom utfordringer og ferdigheter og entydige tilbakemeldinger påvirker studentenes flytopplevelse i digital læring, der utfordring- ferdighet-balansen er den viktigste variabelen. Videre støtter også resultatene sammenhengen mellom studentenes flytopplevelser og deres tilfredshet med foreleser, kursoppsettet, teknologien, interaksjonen, og læringsutfallet i digital læring. Funnene i denne studien har implikasjoner og begrensninger knyttet til modellen. Previous research on flow has used incomplete flow models as they were not in line with the original flow theory. The present study will investigate the effect unambiguous feedback, clear goals, and challenge-skill balance have on flow experience, and how the flow experience itself affects students’ satisfaction with the instructor, course set-up, technology, interaction, and perceived learning outcome in online learning. Data was collected using online questionnaires in Norway (N = 230), of whom 164 were women and 65 were men. Most participants were in the age category 20-25 years (61%), and the mean year of study progression was 2.27 years (SD = 1.528). Preliminary correlation analyses were conducted using SPSS. A structural Equation Modelling (SEM) with Stata was selected as the main analysis to test the measurement model (confirmatory factor analyses) and the structural model. The results indicate that challenge-skill balance and unambiguous feedback affect students’ flow experience, in which challenge-skill balance was the most important variable. The results also support the relationship between flow experience and students’ satisfaction with the instructor, course set-up, technology, interaction, and perceived learning outcome in online learning. The findings of this study have implications and limitations concerning the model.