• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kode rød for dommedagsdekning: En kvalitativ studie av de unges mediebruk, tillit og påvirkning knyttet til klimadekning

Bang, Thelma Bay
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:104662308:8632394.pdf (7.050Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3009045
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2972]
Abstract
Klimaendringene er en av våre tids største utfordringer og mediene spiller en viktig rolle i å formidle ny forskning, kunnskap og politiske initiativer knyttet til klimaspørsmål. Den raske teknologiutviklingen har ført til endrede nyhetspraksiser, og ny mediebruk hos de unge. Denne masteroppgaven har som hensikt å søke innsikt i et tema som er forsket lite på, nemlig de unges mediebruk knyttet til klimadekningen. Formålet med studien er å få innsikt i de unge mediebruk, og avdekke nyanser og kvalitative aspekter som statistiske undersøkelser ikke klarer å fange opp. Gjennom seks fokusgruppeintervjuer med ungdom mellom 13 og 18 år, har jeg fått bred innsikt i 24 informanters mediebruk og praksiser tilknyttet klimadekningen. I tillegg har jeg undersøkt hvor stor tillit de har til ulike medier og kilder, og hvilke faktorer som spiller inn. Funnene tydeliggjør at de unge er aktive og kritiske fortolkere i møte med klimanyheter på flere medier. I tillegg avdekker studien at både familie og venner spiller en viktig rolle for de unges nyhetstilgang, så vell som opinionslederne på sosiale medier.
 
Climate change is one of the greatest challenges of our time and the media play an important role in disseminating new research, knowledge, and political initiatives, related to climate issues. The rapid technological development has led to a change in how young people seeks out and reads news. This master's thesis aims to seek insight into a topic that has been little researched, namely young people's media use related to climate coverage. The purpose of the study is to gain insight related to the young people’s media use, and to uncover nuances and qualitative aspects that statistical surveys are unable to capture. Through six focus group interviews with young people between the ages of 13 and 18, I have gained broad insight into 24 informants' media use and practices related to climate coverage. In addition, I have examined how much trust they have in various media and sources, and what factors come into play. The findings make it clear that the young people are active and critical interpreters in the face of climate news on several media. In addition, the study reveals that both family and friends play an important role in the young people's access to news, as well as the opinion leaders on social media.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit