Seksuelle portvoktere? En studie av seksuell atferd og praksiser blant kvinnelige studenter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3008938Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg seksualitet fra et historisk, kulturelt og strukturelt perspektiv med utgangspunkt i hvordan kvinnelige studenter forstår, opplever og forholder seg til seksuelle normer, praksiser og atferd. Oppgaven er posisjonert innenfor et sosialkonstruktivistisk perspektiv, og det empiriske datamaterialet består av semistrukturerte dybdeintervjuer med unge kvinnelige studenter. Deres erfaringer blir belyst og analysert ved hjelp av teorier om kjønn, underkastelse gjennom kroppen og seksuell dobbeltstandard, som er det teoretiske rammeverket som blir benyttet i oppgaven. I analysen utforsker jeg hvordan de kvinnelige studentene forholder seg til egen seksualitet og deres seksuelle opplevelser og erfaringer. Derfor har jeg utviklet en typologi som viser at kvinnelige studenter orienterer sin atferd i sammenheng med seksualitet i forskjellige dimensjoner, da de velger å enten følge de seksuelle normene som foreligger i samfunnet, bryte de, eller befinne seg i et område imellom disse to dimensjonene. I tillegg viser mitt forskningsprosjekt at de kvinnelige studentene opplever at ‛den seksuelle dobbeltstandarden’ (Reiss, 1956) fortsatt er en standard som består og bevares i samfunnet i dag, da det fortsatt foreligger holdninger av at det er mer akseptabelt for menn å være seksuelle vesener, enn det er for kvinner. Derimot foreligger det ambivalenser ved denne standarden. Til sist har jeg utforsket hvordan seksualitet er en arena for forståelse og konstruksjoner av kjønn, det i sammenheng med kvinner sin seksuelle rolle som ‛seksuelle portvoktere’ (O’Sullivan & Byers, 1992), mens menn sin seksuelle rolle derimot handler om å være ‛seksuelle initiativtakere’. This master's thesis explores sexuality from a historical, cultural and structural perspective based on how female students understand and experience sexual norms, practices and behaviors. The thesis is positioned within a social constructivist perspective, and the data material used in the analysis is based on semi-structured in-depth interviews with young female students. Their experiences are elucidated through theories about gender, submission through the body and sexual double standard, which mainly forms the theoretical framework used in this thesis. In my analysis, I explore how the female students relate to their own sexuality and their sexual experiences. Therefore, I have developed a typology that shows that female students orient their behavior in the context of sexuality in different dimensions, as they choose to either follow the sexual norms that exist in society, break them, or be in an area between these two dimensions. In addition, my research project shows that the female students experience that ‛the sexual double standard’ (Reiss, 1956) is still a standard that exists and is preserved in society today, as there are still attitudes that it is more acceptable for men to be sexual beings, than what it is for women. On the other hand, there are ambivalence to this standard. I have also explored how sexuality is an arena for understanding and constructing gender, in the context of women's sexual role as ‛sexual gatekeepers’ (O’Sullivan & Byers, 1992), while men's sexual role is about being ‛sexual initiators’.