Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøigaard, Rune
dc.contributor.authorFredheim, Kenneth Henningsmo
dc.date.accessioned2022-07-26T17:19:43Z
dc.date.available2022-07-26T17:19:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104661931:26590931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008716
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke mentale krav som oppleves og vurderes som avgjørende for å lykkes i internasjonal hoppsport, samt belyse unike utfordringer hos utøvere og trenere i skihopping. For å undersøke dette har jeg gjennomført sju semistrukturerte dybdeintervjuer med utøvere og trenere på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå. Oppgavens fagfelt består av tidligere forskning og litteratur som omhandler mental tøffhet, risiko i idrett, sensation seeking og mentale arbeidskrav. Sammen med resultatene fra intervjuene danner dette grunnlaget for oppgavens diskusjon. Resultatene viser at utøvere og trenere vurderer og opplever mental tøffhet, fokus og visualisering som avgjørende mentale krav. Å være mental tøff kjennetegnes av å være kapabel til å prestere godt og ha rett fokus under høyt press. Utøverne opplever mentale ferdigheter som minst like viktig som de fysiske, og beskriver at mentale aspekter er noe som bør vektlegges i større grad. Studien viser også at utøvere og trenere vektlegger risikoen forbundet med idretten noe ulikt. Tre av fire utøvere beskriver at de ikke opplever skihopping som en risikoidrett, selv om idrettens egenart – med høy fart, store høyder og andre eksterne faktorer, tilsier at det er en viss risiko forbundet med aktiviteten. Funnene viser også at flertallet av utøvere og trenere opplever større risiko i forbindelse med skiflyging. Til slutt viser resultatene at utøverne kan kjennetegnes som spenningssøkere. I perioder hvor prestasjonene i hoppbakken ikke møter forventningene, søker utøverne til andre områder for å dekke spenningsbehovet. Går det bra sportslig og man opplever mestring, dekkes spenningsbehovet i stor grad.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine mental skills and requirements, along with other unique challenges, experienced by athletes and coaches to succeed in international ski jumping. The study is based on seven semi structural in-depth interviews with four athletes and three coaches on a high national and international level of the sport. The theoretical framework is based previous literature and research, and consists of mental toughness, risk taking, sensation seeking and mental requirements. Along with the results from the interviews, this forms the foundation for the discussion. Based on the results, the key findings shows that athletes and coaches consider mental toughness, focus and visualization to be the crucial mental requirements. To be mental tough athlete is characterized by being able to perform well and stay focused under high pressure. The athletes in this study consider the mental skills at least as important as physical skills, and describes that mental aspects should be emphasized to a greater extent. The study also shows that athletes and coaches emphasize the risk in ski jumping somehow differently. Three out of four athletes does not consider ski jumping to be a risk sport, even though the uniqueness of the sport – with high speed, great heights and other external factors indicate that there is a certain risk associated with the sport. The results also shows that the majority of the athletes and coaches experience greater risk associated to ski flying. Finally, the study shows the athletes can be characterized as sensation seekers. In some periods when the performances does not meet the expectations, the athletes seek out other areas to meet the need for excitement. If the athletes are pleased with the performances, however, the need of excitement is largely covered.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMentale krav i skihopp
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel