Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorGræsby, Sander
dc.date.accessioned2022-07-23T17:21:18Z
dc.date.available2022-07-23T17:21:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:46995666
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3008046
dc.description.abstractIntroduksjon: Foreldre møter ulike utfordringer knyttet til sine barn, både før og etter de er født. For foreldre til barn med utviklingshemming vil mye av de samme utfordringene finne sted, med noen ekstra utfordringer. I denne studien vil diagnosen Downs syndrom være i fokus og hvordan familien til dette barnet ser på situasjonen. Ved å belyse før og etter-perspektivene til familien vil det ses til de synene de hadde og har til situasjon: «Hvilke påvirkninger har diagnosen Downs syndrom på familien: før og etter perspektiver». Studien vil også vise til viktigheten av vernepleiere i den situasjonen foreldrene står i. Metode: For å belyse problemstillingen er det benyttet en litteraturstudie for å innhente forskningsartikler og relevant teori. De inkluderte artiklene belyser foreldre og søskens perspektiver samt familien som helhet. Artiklene blir sett i lys av relevant teori for å se om resultatene i artiklene har validitet. Fra artiklene blir det presentert tre hovedtemaer. Disse hovedtemaene er før-perspektivet, etter-perspektivet og informasjon gitt om diagnosen Downs syndrom. Resultat: Resultatene fra artiklene viser til de ulike perspektivene i en familie ovenfor å ha et familiemedlem med Downs syndrom. Disse perspektivene blir sett i lys av relevant teori for problemstillingen for å bekrefte de ulike perspektivene. Konklusjon: Funnene i denne studien viser at foreldre ofte har problemer med å ta inn over seg beskjeden om at barnet har Downs syndrom. Ansvarsfordeling mellom foreldrene viser seg ved at mødre har en omsorgsrolle og fedrene har en forsørgerrolle. Søsken forteller om gode opplevelser og relasjoner med både barnet med Downs syndrom samt med resten av familien. Mødre uttrykker en engstelse for søsken. Dette ved viser seg gjennom en ansvarsrolle for søsken ovenfor barnet med Downs syndrom, men er noe søsken selv avviser. En sentral del av studien er måten informasjon gitt om diagnosen Downs syndrom blir gitt på til foreldre. Foreldre forteller om mye negativitet knyttet til dette gjennom negativ og ensidig informasjon gitt til foreldrene. Dette kan være med å påvirke perspektivet til foreldrene om diagnosen. Som vernepleier har man en bred kompetanse på dette feltet, og vernepleiefaglig relevans i denne situasjonen ansees derfor som høyt. Gjennom vernepleierens kompetanse kan foreldre få et godt inntrykk på hvordan et liv med Downs syndrom vil bli.
dc.description.abstractIntroduction: Parents face various challenges related to their children, both before and after they are born. For parents of children with developmental disabilities, many of the same challenges will occur, with some additional challenges. In this study, the diagnosis of Down syndrome will be in focus and how the family of this child views the situation. By illuminating before and after perspectives on the family, the views they had and have on the situation will be considered: "What influences does the diagnosis of Down syndrome have on the family: before and after perspectives". The study will also refer to the importance of social workers in the situation the parents are in. Method: To shed light on the problem, a literature study has been used to obtain research articles and relevant theory. The included articles illuminate the perspectives of the parents, the perspectives of the siblings and the family as a whole. The articles are seen in the light of relevant theory to see if the results in the articles are valid. From the articles, three main themes are presented. These main topics are the before-perspective, the after-perspective and information given about Down syndrome. Result: The results from the articles refer to the different perspectives in a family above having a family member with Down syndrome. These perspectives are seen in the light of relevant theory to the problem to confirm these perspectives. Conclusion: The findings of this study show that parents often have difficulty accepting the message that the child has Down syndrome. The division of responsibilities between the parents is shown by the fact that mothers have a caring role and fathers have a caring role. The siblings tell about good experiences and relationships with both the child with Down syndrome and with the rest of the family. Mothers express an anxiety for siblings. This is shown by a responsible role for siblings over the child with Down syndrome, but is something the siblings themselves reject. A key part of the study is the way in which information about the diagnosis of Down syndrome is given to parents. Parents talk about a lot of negativity related to this through negative and one-sided information given to parents. This can affect the parents' perspective on the diagnosis. As a social worker, you have a broad competence in this field, and social care professional relevance in this situation is therefore considered high. Through the nurse's expertise, parents can get a good impression of what a life with Down syndrome will be like.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke påvirkninger har diagnosen Downs syndrom på familien: før og etter perspektiver
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel