Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik
dc.contributor.authorFuruhaug, Marita
dc.date.accessioned2022-07-22T17:20:45Z
dc.date.available2022-07-22T17:20:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:46734087
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007898
dc.description.abstractOppsummering Tittel: Diagnostisk overskygging av psykiske lidelse hos personer med utviklingshemning. Introduksjon/bakgrunn: Vi er alle mennesker som har et komplekst samspill mellom psykisk og fysiske helse, men noe har helseutfordringer som går uoppdaget eller feilaktig diagnostisert på grunn av uvanlig symptombilde. Personer med utviklingshemning kan være med sårbare for psykiske lidelse og uhelse som kan bli oversett på grunn av at diagnosen utviklingshemning er den dominerende diagnosen, og psykiske helse ikke blir sett på som primær utfordring. Dette kan øke risiko for feil behandling. Hensikt: Hensikten med studien er å se hvilke faktorer som gjør at personer med utviklingshemning er sårbare for diagnostisk overskygging. Studien skal også se på hvordan vernepleier sin kompetanse kan være med å forhindre diagnostisk overskygging relatert til psykiske lidelse. Metode: Det ble benyttet litteraturside som metode. Der fem ulike fagfellevurderte forskningsartikler som er relevante for tema og problemstillingen, med relevante teorier fra litteratur er inkludert. Resultat: De fagfellevurderte artiklene viser til funn at viktig faktorer er kompetanse hos vernepleier. Samtidig må personer med utviklingshemning ha kunnskap og forståelse om egen psykisk helse og diagnostisk overskygging. Videre viser funn at livskvalitet, sårbarhets- og helsefaktorer har mye påvirkning på den psykiske helsen, og samspillet i den bio-psyko-sosiale modellen. Til slutt ble det funnet på uvanlige symptomer som kan ha innvirkning på blant annet den enkeltes psykiske lidelse, kan skyldes kommunikasjonsutfordringer for personer med utviklingshemming, og forståelsen av helsepersonell Konklusjon: Vernepleiere kan være med å spille en viktig og sentral rolle når det kommer til å forhindre diagnostisk overskygging hos personer med utviklingshemning med psykiske lidelse. Noen av kompetansen hos vernepleiere er å jobbe tett med personer som har behov for bistand eller støtte i en partnerolle. Det krever en kompetanse i forståelse av diagnosen utviklingshemning, de ulike barrierer og forståelse for diagnostisk overskygging når det kommer til tilleggsdiagnoser. Partnerollen bygger på relasjonskompetansen som fokuserer på kommunikasjon og tillit. Tett samhandling med personer med utviklingshemning kan være med å avdekke og forhindre at psykiske lidelse blir uoppdaget eller ikke får behandling. Samtidig som kan dette gi kunnskap og forståelse som er nyttig for både vernepleiere og hos personer med utviklingshemning. Pådriverrollen handler om at vernepleiere jobbe aktivt med å gi en god og riktig behandling hos personer med utviklingshemning. Andre faktorer som bio-psyko-sosiale faktorer kan være med å innvirke på den psykiske helse hos personer med utviklingshemning i en dynamisk gjensidig påvirkning. Nøkkelord: Personer med utviklingshemning, Psykisk lidelse, diagnostisk overskygging, kompetanse hos vernepleier, kommunikasjon og relasjonskompetansen
dc.description.abstractSummary Title: Diagnostic overshadowing of mental illness for human beings with developmental disability. Introduction: All human beings have a complex interaction between mentally and physically health, but some people have health challenges that sometimes remains undiscovered or can be incorrectly diagnosed because of unusual symptons. People with developmental disability can be more vulnerable for mental disorder and bad health, which can be overlooked because of that the diagnosis of developmental disability is the dominant diagnosis. Therefore it may happen that mental illness is not seen as a primary concerne. This can increase the risk of incorrect treatment. Purpose: The purpose with this study is to see what kind of factors that make people with developmental disability vulnerable for diagnostic overshadowing. The study will also see how the intellectual disability nurse’s competence can participate in and prevent diagnostic overshadowing related to mental illness. Method: Literature with five different peer-reviwed research articles which is relevant to the theme and the issue, where relevant theories from literature are included. Result: The peer-reviwed articles refer to findings that important factors are good competence among intellectual disability nurses. At the same time it is important that people with developmental disabilities, as good as it allows, must have knowledge and understandingo f their own mental illness and diagnostic overshadowing. Furthermore, findings show that quality of life, vulnerability and health factors have a major impact on mental illness, and the interplay in the bio-psycho-social model. Finally, unusual symptoms were found that may have an impact on, among other things, the individual’s mental illness, may due to communication challenges for people with developmental disabilities, and the understanding of health professionals. Conclusion: Intellectual disability nurses can be involved and get an important and central role when it comes to preventing diagnostic overshadowing for people with developmental disabilities with mental disorder. Part of the competence to intellectual disability nurses, need is to work closely with people who need assistace or support in a partner role. This requires expertise in understanding the diagnosis of developmental disabilities, the various barriers and understanding of diagnostic overshadowing when it comes to additional diagnoses. The partner role is based on competence of relationship, where focus is on communication and trust. Close interaction with people with developmental disorder, can help to detect and prevent mental illness from remaining undetected or not to receiving treatment. At the same time, this can provide knowledge and understanding, that is useful for both intellectual disability nurses and people with developmental disabilities. They who work activelly, says that intellectual disability nurses must work activelly to provide good and correct treatment for people with developmental disabilities. Other factors such as bio-psycho-social factors, may contrubute to the mental illness of people with developmental disabilities, in a dynamic, mutual influence. Keywords: People with developmental disabilities, mental illness, diagnostic overshadowing, competence of intellectual disability nurses, communication, Intellectual disability nurse and how to make good relation competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDiagnostisk overskygging av psykiske lidelse hos personer med utviklingshemning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel