Show simple item record

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorLysheim, Mari Helene Reinaas
dc.date.accessioned2022-07-20T17:20:26Z
dc.date.available2022-07-20T17:20:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:23703722
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007385
dc.description.abstractMål: Målet med denne studien var å undersøke hvilken sammenheng det er mellom lærerstøtte (TLS), tilfredsstillelse og frustrasjon av grunnleggende psykologiske behov (BPNSFS) og elevers selvregulerte læring (SRL) i kroppsøving. I tillegg til dette var det av interesse å se om måten elevene opplever faget, enten som et læringsfag eller pausefag, hadde noe å si for elevenes selvregulerte læring. Metode: Totalt fem skoler i Midt-Norge ble kontaktet og invitert til å delta i studien. Her svarte totalt firehundre og nittiseks elever. Dataene ble innsamlet gjennom et spørreskjema som inkluderte ikke-spesifikke demografiske spørsmål, selvregulert læring (SRL), lærerstøtte (TLS), grunnleggende psykologiske behov (BPNSFS) og kroppsøving som fag. Resultat: Til slutt ble svarene til 469 elever (273 jenter/196 gutter) inkludert i sluttmodellen som inngikk i dataanalysene (94.5% av originale svar). Resultatene viste at SRL hadde en sammenheng både til tilfredsstillelse av autonomi og kompetanse, og frustrasjon av tilhørighet. I tillegg til dette, viste regresjonsanalysen at det var en positiv sammenheng mellom synet på kroppsøving som et læringsfag og SRL, og en negativ sammenheng mellom synet på kroppsøving som et pausefag og SRL. Konklusjon: Grunnleggende psykologiske behov og kroppsøving som fag har en sammenheng med selvregulert læring. Det var en positiv sammenheng mellom tilfredstillelse av autonomi og kompetanse, og mellom frustrasjon av tilhørighet og SRL. I tillegg har elevenes oppfattelse av kroppsøving, enten som et læringsfag eller et pausefag, en sammenheng med grad av SRL. Det er imidlertid behov for mer forskning på feltet, for eksempel gjennom å se på SRL i en intervensjonsstudie.
dc.description.abstractAim: The aim of this study was to examine the way Teacher-Learner-Support and Satisfaction and Frustration of Basic Psychological Needs affects students Self-regulated learning in Physical Education. In addition to this, it was of interest to see if the way students experience the subject, either as a learning subject or a break from other subjects, could affect the degree of SRL. Methods: Five schools in the middle of Norway were contacted and invited to participate where four hundred and ninety-six students responded. The data was obtained by a questionnaire. This questionnaire included non-specific demographics, Self-regulated learning (SRL), Teacher-Learner-Support (TLS), Basic Psychological Needs Satisfaction Frustration Scale (BPNSFS) and Physical education (PE) as a subject. Results: A total of 469 students (273 females/196 males) were included in the final model after the data processing (94.5% of original responses). The results showed that SRL was related to both the satisfaction of autonomy and competence, and the frustration of relatedness. In addition to this, the regression analysis revealed that there was a positive association with the view of PE as a learning subject and SRL, and a negative association with the view of PE as a break from other subjects and SRL. Conclusion: Basic Psychological Needs and the experience of PE as subject both have an impact on SRL. A positive association between satisfaction of autonomy and competence, frustration of relatedness and SRL was discovered. In addition to this, the students’ experience of physical education as a learning subject or a break, was of importance for SRL. More research is suggested, for instance by using an intervention study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSelvregulert læring i kroppsøving En kvantitativ studie om elevers selvregulerte læring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record