Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorFrestad, Eirik
dc.date.accessioned2022-07-20T17:20:22Z
dc.date.available2022-07-20T17:20:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:22249405
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007382
dc.description.abstractBakgrunn: For at elever skal lære mest mulig i kroppsøving, er det avgjørende å ha kjennskap til selvregulert læring. Denne studien belyser hvordan elevers læring i faget påvirkes av selvregulering, mestringstro og hvorvidt elevene anser kroppsøving som et pausefag. Oppgaven tar utgangspunkt i den sykliske modellen for selvregulering (Zimmerman, 1989), de fire grunnprinsippene i mestringstro (Bandura, 1978; Robb, 2012; Zulkosky, 2009) og hvordan kroppsøving som pausefag spiller en rolle for elever (Røset et al., 2020). Utvalg og metode: Oppgaven tar utgangspunkt i 469 elever med kroppsøving i ungdoms- eller videregående skole i Midt-Norge og deres svar i et spørreskjema om kroppsøving. Data fra denne tverrsnittsundersøkelsen ble analysert i STATA ved hjelp av regresjonsanalyse ved minste kvadratsums metode (OLS) og en korrelasjonsmatrise. Den endelige modellen består av fem latente variabler med læring som avhengig variabel. Videre er de uavhengige variablene selvregulert læring, mestringstro og kroppsøving som pausefag, samtidig som det kontrolleres for kjønn og alder. Resultater: Studien viser at læring påvirkes positivt av selvregulering, mestringstro og kroppsøving som pausefag. Disse fire variablene har en positiv korrelasjon med hverandre, med unntak av pausefag og selvregulering som korrelerer svakt. Kjønn og alder har ingen sammenheng med hvor mye elevene lærer i kroppsøving. Konklusjon: Studien viser at selvregulering, mestringstro og kroppsøving som pausefag påvirker elevers læring i faget positivt; elever som lærer mest i kroppsøving skårer høyt på disse variablene. Nøkkelord: læring, selvregulering, mestringstro, pausefag, kroppsøving
dc.description.abstractBackground: This study highlights how learning in physical education (PE) is affected by selfregulation (SRL), self-efficacy, and PE as a break from regular school classes. The research is based on the cyclical model for SRL created by Zimmerman (1989), the four key elements of selfefficacy (Bandura, 1978; Robb, 2012; Zulkosky, 2009), and the potential influence of pupils’ view on PE as a break from school classes on learning in PE (Røset et al., 2020). Sample and method: In total, 469 participants with PE in middle school or upper-secondary school in Mid-Norway answered a survey with questions about their PE lessons. This crosssectional survey uses Ordinary least squared (OLS) and a correlation matrix. The final regression model contains five latent variables where the dependent variable is learning. The three independent variables are SRL, self-efficacy, and the break perspective. In addition, control variables for gender and age are included. Results: The study portrays that learning is positively affected by SRL, self-efficacy, and PE as a break from school. These four variables have a positive correlation except SRL and the break perspective, which have a weak correlation. Gender and age have no statistically significant influence for learning in PE. Conclusion: The conclusion of this study portrays that SRL, self-efficacy, and the break perspective positively influence learning in PE. Pupils with the highest learning outcome score high on these variables. Keywords: learning, self-regulation, self-efficacy, break perspective, physical education
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers læring i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel