Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReed, Petersen Nina
dc.contributor.authorAbdalova, Shohinabonu
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:31Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:34576258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007074
dc.description.abstractTittel: Hvordan kan vernepleieren bidra til å oppnå god seksuell helse hos personer med utviklingshemming? Hensikt: Hensikten er å gi helsepersonell og tjenesteytere kunnskap om forholdet mellom psykisk utviklingshemming og seksualitet. Den har som mål å identifisere barrierer og muligheter for tilrettelegging av god seksuell helse. Metode: Denne oppgaven benytter litteraturstudie som metode, og tar utgangspunkt i fem forskningsartikler, samt annen litteratur. Resultat: De fem utvalgte artiklene hadde funn om seksualitet hos personer med utviklingshemming og hvordan tjenesteyter forholder seg til tema i møte med dem. Funnene har samlet sett dannet et grunnlag for tre hovedtemaer: mangel på kunnskap, mangel på tilpasning i tjenester og holdninger i samfunnet. Konklusjon: Økt kunnskap, tilgang til kommunikasjonsmidler og tid, tilpasning av seksualundervisning og kartleggingsverktøy, og holdningsendring anses som viktig for både tjenesteytere og tjenestemottakere. Dette for å avdekke behov hos personer med utviklingshemming, som bidrar til oppnåelse av et godt forhold til seksuell helse hos personer med utviklingshemming som også er en del av LHBT-samfunnet. Vernepleieren kan bidra til økt kunnskap ved å legge til rette for å sette fokus på seksualitet som et tema. Med det er det behov for tilpasning av kommunikasjonsmidler og tid som øker tilgjengeligheten for seksualundervisning og kartleggingsverktøy. Implementering av læringsaktiviteter og andre aktiviteter med bruk av sansene kan ha nytte i seksualundervisning. Kartleggingsverktøy kan benyttes mindre dersom kunnskap og seksualundervisning forbedres. Holdninger er sentralt der vernepleieren er bevisst egne fordommer og forforståelser. På den måten kan vernepleieren opprettholde en åpenhet i arbeid med seksualitet og motvirke at tema blir tabubelagt. Nøkkelord: seksualitet, psykisk utviklingshemming, helsepersonell, vernepleie, LHBT
dc.description.abstractSummary Title: How can intellectual disability nurses help build good relations to sexual health for people with intellectual disability? Purpose: The purpose of this research is to provide health personnel and service providers with knowledge about sexual health among people with intellectual disability. It aims to facilitate sexual health by identifying barriers and opportunities. Method: This thesis uses literature study as a method, and is based on five research articles, as well as other literature. Results: All the selected articles had results that contents sexuality among people with intellectual disability. Overall, the results have formed a basis for three main themes, which are lack of knowledge, lack of health care services and attitudes in society. Conclusions: Increased knowledge, access to communication means and time, adaptation of sexual education and assessment tools, and changes in attitudes are considered important for both service providers and people with intellectual disability. It is central to identify the needs of people with intellectual disabilities. In that way it can contribute to the achievement of good relations to sexual health among people with intellectual disabilities, who are also part of the LGBT community. The intellectual disability nurse can contribute to increased knowledge by facilitating the focus on sexuality as a topic. With this, there is a need for adaptation of means of communication and time that increases the availability of sexual education and screening tools. Implementation of learning activities and other activities with the use of the senses can benefit in sexual education. Screening tools can be used less if knowledge and sexual education are improved. Attitudes are important where the intellectual disability nurse is aware of his own prejudices and preconceptions. In this way, the intellectual disability nurse can be open while working with sexuality, and prevent the topic from becoming taboo. Key words: sexuality, intellectual disability, health personnel, disability nurse, LGBTQ
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan vernepleieren bidra til å oppnå god seksuell helse hos personer med utviklingshemming?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel