Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik.
dc.contributor.authorNereng, Sarah.
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:29Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:52191764
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007072
dc.description.abstractTittel: Livsendringer hos yngre personer med demens. Introduksjon/bakgrunn: Personer som får en demensdiagnose før fylte 65 år, går under kategorien yngre personer med demens. Yngre voksne som får demens opplever ofte andre utfordringer og livsendringer, enn eldre mennesker. Samtidig er dette en gruppe mennesker som ofte opplever mangel på tilrettelagte tilbud. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke livsendringer yngre personer med demens møter på, og betydningen av disse. Med utgangspunkt i dette, skal det undersøkes hvordan vernepleieren kan tilrettelegge for mestring av de ulike livsendringene. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie med utgangspunkt i fem vitenskapelige artikler og annen relevant litteratur. Resultat: De fem artiklene inneholdt funn som omhandler livsendringer hos yngre personer med demens. Ved analysering av funnene, ble det identifisert fire temaer som omhandler livsendringer: 4.1 Endrede relasjoner, 4.2 Arbeid og førtidspensjonering, 4.3 Mestringsstrategier og hjelpemidler og 4.4 Møte med helsevesenet. Konklusjon: Vernepleieren har en kompetanse som er relevant i møte med yngre personer med demens. Resultatene viser at yngre personer med demens er i stand til å beskrive sine opplevelser med livsendringer som oppstår. Gjennom deres beskrivelser kommer det frem at disse menneskene møter på livsendinger som omhandler endringer i relasjoner, opplevelsen av å være i jobb med demens og bli førtidspensjonert, og ulike opplevelser med helsevesenet. For å håndtere den nye hverdagen, velger flere bruk hjelpemidler og utvikler egne mestringsstrategier. For å kunne tilrettelegge for mestring av livsendringer er det vesentlig at vernepleieren fokuserer på å gi personsentrert omsorg. Vernepleieren må også lytte og møte personen der den er med sine forutsetninger, og samtidig har kunnskap om bruk av vernepleierens ulike kjerneroller. Nøkkelord: Yngre personer med demens, vernepleier, livsendringer, tilrettelegging og kvalitativ studie.
dc.description.abstractTitle: Life altering experiences in people with young onset dementia. Introduction: Those who are diagnosed with dementia before turning 65 are described as having young onset dementia. A person with young onset dementia often experiences other challenges and life altering changes than older people with the same diagnosis. At the same time, this is a group who often experience a lack of services tailored to their needs. The purpose of this paper is to examine the life altering experiences of persons with young onset dementia, and the significance of those findings. Based on this information, this paper will examine how the disability nurse is able to facilitate coping strategies in relation to the different life altering changes. Methods: This paper is a literary study based on five scientific papers and other relevant literature. Results: The five papers contained findings that dealt with life altering experiences on persons with young onset dementia. After an analysis of these findings, it is possible to identify four topics that deal with the subject matter: 4.1 Altered relations, 4.2 Work and early retirement, 4.3 Coping strategies and tools and 4.4 In facing the health services. Conclusion: The disability nurse is equipped with skills that are relevant in situations dealing with young onset dementia. The results show that patients with young onset dementia can describe their experiences in relation to the life altering changes. Through their descriptions it is revealed that they experience change dealing with altered relationships, the experience of work and early retirement, as well as dealing with the health services. Many utilize tools and coping strategies to manage this new life experience. To be able to facilitate control of these life altering changes it is essential that the disability nurse focuses on providing person-centered care. The disability nurse must also apply their skills and listen to the needs of the patient in accordance with the patient’s condition, and at the same time have knowledge of the different uses of the core roles of the disability nurse. Keywords: Young onset dementia, disability nurse, life altering changes, facilitate and qualitative study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLivsendringer hos yngre personer med demens
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel