Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorGaasdal, Vilde Marie Sørsæther
dc.date.accessioned2022-07-19T17:23:02Z
dc.date.available2022-07-19T17:23:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:16684843
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3007053
dc.description.abstractSammendrag Denne studien fokuserer på elevmedvirkning og undersøker hva sammenhengen er mellom læreren i rollen som aktivator og lærerens fokus på elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget. Sekundært undersøkes det også hva lærerens utdanning og skoleslag har for betydning for lærerens fokus på elevmedvirkning. Oppgavens fagfelt baserer seg på utvalgt empiri og teori knyttet studiens hovedtemaer; elevmedvirkning, lærerrollen og betydningen av lærerens bakgrunn i form av utdanning og skoleslag. Her er også Meads` sosialiseringsteori kalt sosial interaksjonisme inkludert for å belyse sosialiseringsaspektet. Det er lærerrollene som omtales som fasilitator og aktivator studien tar utgangspunkt i. Studiens baserer seg på kvalitativ forskningsmetode i form av det semistrukturerte intervjuet. Her er åtte kroppsøvingslærere med ulike bakgrunner på tvers av utdanning, skoleslag og kjønn blitt intervjuet. Sammen med fagfeltet har utvalgt intervjudata blitt benyttet for å besvare studiens problemstillinger i et analysekapittel. Funnene viser at lærere som i større grad kan regnes som aktivatorer har et mer fokus på elevmedvirkning i sin praksis, sammenlignet med lærerne som i større grad kan regnes som fasilitatorer. Aktivatorene er mer opptatt av kroppsøving som et læringsfag fremfor aktivitetsfag som innebærer at de benytter seg mer av autonomifremmende læringsstrategier. Dette legger mer ansvar for egen læring på eleven som gjør aktivatoren til den med best forutsetninger for å bistå elevene på en god måte. Det fantes likevel noen unntak som tyder på at sammenhengen mellom aktivatoren og et stort fokus på elevmedvirkning er til stede, men ikke er konsekvent. Studien viser også at variabelen som går på utdanning har størst betydning for lærerens fokus på elevmedvirkning. Lærerne som har mest fagkunnskap og pedagogisk kunnskap rettet mot kroppsøvingsfaget i sin utdanningsbakgrunn har mer fokus på ansvar for egen læring, autonomi og elevmedvirkning enn resten. Dette kan forklares av at denne gruppen har blitt utsatt for mange av de samme sosialiserende kreftene. Det er også en variasjon mellom lærere fra ulike skoleslag hvor ungdomsskolelærere har mer kontrollerende instruksjon og mindre fokus på elevmedvirkning enn videregåendelærerne, som kan tyde på ulike sosialiserende krefter på tvers av skoleslag.
dc.description.abstractAbstract This study focuses on student participation and examines what the connection is between the teacher in the role of activator and the teacher's focus on student participation in physical education. Secondly, it also investigates how the teacher's education and school type impacts the teacher's focus on student participation. The field of study of the thesis is based on selected empirics and theory related to the study's main themes; student participation, the role of the teacher and the importance of the teacher's background in the form of education and school type. Meads' socialization theory called social interactionism is also included to examine the socialization aspect. It`s the teacher roles that are referred to as the facilitator and the activator the study is based on. The study is based on a qualitative research method in the form of the semi-structured interview. Here, eight physical education teachers with different backgrounds across education, school type and gender have been interviewed. Along with selected empirics and theory have the relevant interview data been used to answer the study's questions in an analysis chapter. The findings show that teachers who can be more regarded as activators have a greater focus on student participation in their practice, compared with teachers who can be more regarded as facilitators. Activators are more concerned with physical education as a learning subject rather than activity subject, which means that they make more use of autonomy-promoting learning strategies. This places more responsibility for learning on the students themselves which makes the activator the one with the best prerequisites to assist the students in a good way. However, there were some exceptions that indicate that the connection between the activator and a strong focus on student participation is present, but not consistent. The study also shows that the education variable has the greatest significance for the teacher's focus on student participation. The teachers who have the most subject matter knowledge and pedagogical knowledge in physical education in their educational background have more focus on students becoming independent learners, autonomy, and student participation than the rest. This can be explained by the fact that this group has been exposed to many of the same socializing forces. There is also a variation between teachers from different school types where middle school teachers have more controlling instruction and less focus on student participation than high school teachers, which may indicate different socializing forces across school types.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevmedvirkning og lærerens rolle
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel