Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarianne Tevik Singstad
dc.contributor.authorBjørn Øyvind Høyer
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:08Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:49651777
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006276
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Angst hos personer med psykisk utviklingshemning. Bakgrunn: Personer med psykisk utviklingshemning har økt sårbarhet for psykiske lidelser, der angst er en av vanligste psykiske lidelsene i denne gruppen. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å identifisere risikofaktorer for utvikling av angst hos personer med psykisk utviklingshemning. Metode: Metoden i denne studien er litteraturstudie av fem forskningsartikler og relevant faglitteratur for å svare på problemstillingen. Resultat: Artiklene inkluderer litteraturstudien ga utgangspunkt for fire hovedtema som drøftes i diskusjonsdelen av oppgaven: 1. Sosiale kontakter og relasjoner, 2. Arbeid, 3. Grad av psykisk utviklingshemning og 4. Mestring i hverdagen. Konklusjon: Litteraturstudien viser at personer med utviklingshemning har økt risiko for å utvikle angst sammenlignet med normalbefolkningen. Ensomhet, mangel på arbeid, mangel på sosial deltagelse og utfordringer i hverdagen som følge av den psykiske utviklingshemningen medfører økt risiko for å møte kriteriene på angstlidelser. Nøkkelord: Angst, psykisk utviklingshemning, risikofaktorer Antall ord: 6568
dc.description.abstractSummary Title: Anxiety in people with intellectual disabilities Background: People with intellectual disabilities have increased vulnerability to mental disorders, where anxiety is one of the most common mental disorders in this group. Purpose: The purpose of this literature study is to identify risk factors for the development of anxiety in people with intellectual disabilities. Method: The method in this study is a literature study of five research articles and relevant academic literature to identify riskfactors for the development of anxiety in people with intellectual disabilities. Result: The articles include the literature study provided a starting point for four main topics, which is discussed in the discussion part of this paper: 1. Social contacts and relationships, 2. Work, 3. Degree of intellectual disabilities and 4. Coping in everyday life. Conclusion: The literature study shows that people with intellectual disabilities have an increased risk of developing anxiety compared to the normal population. Loneliness, lack of work, lack of social participation and challenges in everyday life as a result of the intellectual disabilty increased the risk of meeting the criteria for anxiety disorders. Keywords: Anxiety, intellectual disabilities, risk factors Number of words: 6568
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAngst hos personer med psykisk utviklingshemning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel