Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorLillesæter, Edvin Magne
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:05Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:34060081
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006274
dc.description.abstractSammendrag Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan hjemmeboende eldre opplever bruken av velferdsteknologi samt å undersøke hva vernepleieren kan bidra med for at teknologien skal oppleves som trygg å benytte seg av. Metode: Metoden som er valgt er litteraturstudie, og tar for seg fem forskningsartikler med tilhørende relevant litteratur. Resultat: Resultatene peker på mange gode opplevelser med velferdsteknologi, herunder en økt opplevelse av trygghet og ivaretakelse. Forståelsen for bruken av teknologien synes å være noe varierende, og dette kan ha sammenheng med eksisterende digital forståelse. Det er også ulikheter i hvor interesserte brukerne er i å aktivt involvere seg i valg knyttet til velferdsteknologien, og dette kan også ha sammenheng med digital forståelse, og følelsen av mestring. Ensomhet kommer frem som et negativt aspekt ved velferdsteknologi. Samtidig kan velferdsteknologi innebære stigma fordi den tydeliggjør aldringsprosessen, og er ikke alltid utformet i tråd med de eldres behov knyttet til blant annet diskresjon. Konklusjon: Oppgaven konkluderer med at det behøves kompetente vernepleiere som introduserer velferdsteknologien på en måte som viser hvordan den gagner de eldre, for å unngå at teknologien føles som et nederlag. Samtidig viser det seg at mestring og brukermedvirkning er viktige aspekt for at velferdsteknologien skal oppleves som nyttig og for at den skal bli brukt. Vernepleieren bør arbeide for å identifisere gruppen som står i fare for å bli ensomme knyttet til velferdsteknologien. Det er også aktuelt å benytte parterrollen og empowerment som verktøy for å fremme de positive aspektene ved slik teknologi.
dc.description.abstractSummary Purpose: The purpose of this thesis is to investigate how elderly people living at home experience the use of welfare technology, and to investigate what the social worker can contribute to the technology, for it to be safe to use. Method: The method chosen is a literature study, and present five research articles with associated relevant literature. Result: The results point to many good experiences with welfare technology, including an increased experience of security and care. The understanding of the use of the technology seems to be somewhat variable, and this may be related to the elderly’s digital understanding. It is also differences in how interested users are in actively participating in choices related to welfare technology, and this may also be related to digital understanding, and the feeling of mastery. A negative aspect of welfare technology is loneliness. At the same time, welfare technology can involve stigma because it clarifies the aging process, and it is not always designed in line with the needs of the elderly related to for example discretion. Conclusion: The thesis concludes that there is a need for competent social workers who introduce welfare technology in a way that shows how it benefits the elderly, in order to avoid the technology feeling like a defeat. At the same time, it turns out that mastery and user participation are important aspects for the welfare technology to be perceived as useful, and for it to be used. To identify those who can become lonely due to welfare technology is important. It is also relevant to use the partner role and empowerment as a tool to promote the positive aspects of such technology.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHjemmeboende eldres erfaringer med velferdsteknologi.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel