Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorToft-Larsen, Magnus
dc.date.accessioned2022-07-16T17:23:04Z
dc.date.available2022-07-16T17:23:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:23120986
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006273
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hvordan online gaming påvirker det sosiale nettverket til barn og unge med autismespekterforstyrrelser Introduksjon: Temaet online gaming har fått mye negativ oppmerksomhet fra det kom til nyere tid. Det har de siste årene blitt et mer populært tema og flere åpner øynene for at online gaming ikke bare er negativt. Siden online gaming regnes som en sosial platform, er det tenkt at dette kan kobles opp mot autismespekterforstyrrelser fordi et av grunnsymptomene på dette er utfordringer med sosiale situasjoner. Hensikt: Hensikten med denne avhandlingen er å finne ut hvordan online gaming påvirker det sosiale nettverket til barn og unge med autismespekterforstyrrelser. Hvis dette har en positiv effekt er det tenkt at vernepleieren kan bruke det som verktøy for sosial læring hos personer med autismespekterforstyrrelser. Metode: Denne avhandlingen er en litteraturstudie. Grunnlaget i avhandlingen baserer seg på fem utvalgte forskningsartikler, i tillegg til annen litteratur som er relevant for oppgaven. Resultat: Det kommer frem litt forskjellige resultater i de fem artiklene som er inkludert, men alle artiklene handler om online gaming og vennskap/sosiale relasjoner. Med bakgrunn i teori, funn i artiklene og problemstillingen ble fire tema utvalgt i avhandlingen: 1. Vedlikeholde vennskap, 2. Danne vennskap, 3. Sosiale ferdigheter og 4. Utfordringer. Konklusjon: Denne avhandlingen viser at barn og unge med autismespekterforstyrrelser selv opplever at online gaming har en god påvirkning på deres sosiale nettverk. Dette i form av at de bruker sosiale ferdigheter de har fått gjennom å game, og at de har egne sosiale nettverk som de har i spillet og sosialt nettverk i virkeligheten, som de har fått gjennom spilling. Det stilles spørsmål ved deres evne til å identifisere kvaliteten på vennskapene da et av symptomene på autismespekterforstyrrelser er at man har utfordringer med å se hvilken rolle personer spiller i deres liv.
dc.description.abstractSummary Title: The affect of online gaming on the social network of adolescents with autism spectrum disorder Introduction: The topic of online gaming have gotten a lot of negative attention from when it started up until recent times. In recent years it has become a more popular topic, and more people are seeing that gaming is not just negative. Because online gaming is seen as a sosial platform, the thought is that this can be linked to autism spectrum disorder because social challenges are one of the base symptoms. Purpose: The purpose of this thesis is to find out how online gaming can affect the social network of adolescents with autism spectrum disorder. If there is a positive effect, the thought is that a social worker can use this as a tool for social learning for adolescents with autism spectrum disorder. Method: This thesis is a litterature study. The ground work for this thesis is based on five research articles, in addition to litterature that is relevant to the thesis. Results: There are some differences in the five articles results but all articles has online gaming and friendships/social relations as the main topic. Based on findings from the selected articles, the thesis statement and other relevant litterature, four topics were selected in the thesis: 1. Maintaining friendships 2. Developing friendships 3. Social skills and 4. Challenges. Conclusion: This thesis shows that adolescents with autism spectrum disorder perceives that online gaming has a positive impact on their social network. This is from the perspective that they use social skills that they have learned throught gaming, and that they have their own social network within the game they are playing and that they have developed a social network in real life, through gaming. Their ability to identify the quality of their friendships are questioned, because one of the symptoms of people with autism spectrum disorder is having problems identifying what role other people have in their lives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan online gaming påvirke det sosiale nettverket til barn og unge med autismespekterforstyrrelser?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel