Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReed, Nina Petersen
dc.contributor.authorStene, Cecilie
dc.date.accessioned2022-07-16T17:22:47Z
dc.date.available2022-07-16T17:22:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:22783990
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006255
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Støtte for personer med utviklingshemming i en sorgprosess Bakgrunn: I lang tid ble det antatt at mennesker med utviklingshemming ikke hadde evner til å sørge, og de ble dermed holdt borte fra og ekskludert for alt som hadde med død og sorg å gjøre. Studier viser imidlertid at personer med utviklingshemming, uansett grad, sørger og at de vil ha behov for et systematisk sorgarbeid og støtte fra de nærmeste for å håndtere sorgen. Hensikt: Formålet med denne studien var å undersøke hvordan en best mulig kan støtte personer med utviklingshemming i en sorgprosess etter tap av nære relasjoner. Og dermed skape en bedre forståelse og øke kompetanse hos vernepleiere og annet helsepersonell som skal bistå personer med utviklingshemming i slike situasjoner. Metode: Studien ble gjennomført som en litteraturstudie der det ble valgt ut fem forskningsartikler, samt annen litteratur og teori for å belyse problemstillingen. Resultat: De fem forskningsartiklene undersøkte erfaringer og opplevelser tjenesteytere og omsorgspersoner hadde i arbeidet med å støtte personer med utviklingshemming i sorgprosesser. Resultater i forskningsartiklene dannet grunnlaget for 3 hovedtema som ble diskutert i denne studien: 1. Emosjonsregulering og sorgreaksjoner, 2. Kunnskap om sorg og utviklingshemming og 3. Inkludering av personen med utviklingshemming. Konklusjon: Kunnskap, inkludering og forståelse er sentrale hovedpoeng når det kommer til å støtte personer med utviklingshemming i en sorgprosess. Litteraturstudien viser at tjenesteytere og omsorgspersoner har et behov for økt kompetanse og tilgang til informasjon når det kommer til dette temaet, og at mange er usikre på hvordan de kan håndtere slike situasjoner. Økt forståelse og kunnskap om utviklingshemming og emosjonsregulering vil være nyttig for å kunne bidra til god omsorg og støtte. Nøkkelord: Sorg, sorgprosess, utviklingshemming og støtte.
dc.description.abstractSummary Title: Supporting people with intellectual disabilities in a grieving process Background: For a long time, it was believed that people with intellectual disabilities did not have the ability to grieve, and they were thus kept away from and excluded from anything that had to do with death and grief. A systematic way of dealing with grief and support from those close to the person is necessary to assist people with intellectual disabilities in a grieving process. Purpose: The aim of this study was to investigate how to best support people with intellectual disabilities in a grieving process after the loss of someone close to them. And based on this, create a better understanding, and increase knowledge among intellectual disability nurses and others who assist people with intellectual disabilities in these situations. Method: This study was conducted as a literature study where five research articles were selected, as well as other literature and theory to shed light on the issue in question. Results: The five research articles examined the experiences of service providers and other caregivers in supporting people with intellectual disabilities in a grief process. Results presented in the research articles formed the basis for 3 main themes that were discussed in this study: 1. Emotion regulation and grief reactions, 2. Knowledge about grief and intellectual disabilities and 3. Inclusion of the person with intellectual disabilities. Conclusions: Knowledge, inclusion and understanding are key points when it comes to supporting people with intellectual disabilities in a grief process. This study shows that service providers and caregivers have a need for increased knowledge and access to information with it comes to this topic, and that many are unsure of how they can handle such situations. Increased understanding and knowledge about intellectual disabilities and emotion regulation will be useful to contribute to good care and support. Keywords: Grief, grieving process, intellectual disabilities, and support.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStøtte for personer med utviklingshemming i en sorgprosess
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel