Show simple item record

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik
dc.contributor.authorRønning, Andrea
dc.date.accessioned2022-07-16T17:22:44Z
dc.date.available2022-07-16T17:22:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:52076647
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006252
dc.description.abstractElever med en funksjonsnedsettelse er en gruppe som gjerne har behov for ekstra bistand, støtte og tilrettelegging for å mestre skolehverdagen. Inkludering i skolen er et prinsipp som har eksistert i lang tid, og som bidrar til en skole for alle. Samtidig er det i mange tilfeller ikke tilfredsstillende nok for elevene med en funksjonsnedsettelse. Som vernepleier har man kunnskap og kompetanse for å bidra i arbeidet mot en mer inkluderende skolehverdag. Kunnskap om god tilrettelegging på elevens premisser er viktig for at alle skal inkluderes. Formålet med studien var å undersøke hvilke faktorer som hemmer inkludering av elever med en funksjonsnedsettelse i skolen. Metoden som ble benyttet var litteraturstudie, der fem fagfellevurderte artikler dannet grunnlaget. Artiklenes funn omhandlet forekomst av ekskludering, og hvordan ulik tilrettelegging og kompetanse kan bidra til inkludering. Dette dannet videre tre hovedtemaer for diskusjonen, 1. Samfunnets syn som ekskluderende faktor, 2. Tilrettelegging av miljø og omgivelser, 3. Er kunnskapen og kompetanse i skolen tilstrekkelig? Litteraturstudien viste at elever med en funksjonsnedsettelse i mange situasjoner opplevde å bli ekskludert og segregert. De tydeligste faktorene for påvirkning av inkludering var tilrettelegging av miljø og omgivelser, og personalets kompetanse og beslutninger. Resultatene i studien bidrar til kunnskap som kan være nyttig for videre forskningsarbeid knyttet til inkludering av elever med en funksjonsnedsettelse.
dc.description.abstractPupils with disabilities are a group that often has the need for extra assistance, support and facilitation to master everyday school-life. Inclusion in school is something that doesn’t seem satisfactory for the pupils in many situations. As a social worker, you have knowledge and competence to contribute to create an inclusive school. To manage to include everyone based on their premises, it’s important to have knowledge about good facilitation. The purpose of this study was to investigate which factors inhibit the inclusion of pupils with a disability in school. The method used is a literature study, based on five peer-reviewed articles. The results from the articles described how pupils experienced inclusion and exclusion, facilitation and how different skills contribute to inclusive education. This resulted in three main subjects for discussion, 1. Occurrence of segregation and exclusion in school, 2. Facilitation of the environment, 3. Is the knowledge and competence in school sufficient? The literature study demonstrates that pupils with a disability often experienced being excluded and segregated. The most obvious impact for inclusion were how the environment was adapted and how the teachers and assistants used their competence to make good decisions. The results of the study could be useful for further work related to how to include pupils with a disability.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInkludering av elever med funksjonsnedsettelse i skolen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record