Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvseth, Lise Tevik
dc.contributor.authorRyen, Maria
dc.date.accessioned2022-07-16T17:22:28Z
dc.date.available2022-07-16T17:22:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110626502:47017995
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006237
dc.description.abstractDenne studien er en litteraturstudie med formål å undersøke hvordan ungdom påvirkes av naturen, og hvordan vernepleiere kan bruke friluft i miljøterapi for ungdom med psykiske helseutfordringer. Gjennom systematisk litteratursøk ble data om friluftsintervensjoner og ungdommers psykiske helse samlet inn. Dette ble videre analysert, og strukturert i tre hovedtema: Stressdemper, psykososialt miljø, og friluftsaktivitet og kognitive prosesser. Funnene viser at det er en sammenheng mellom naturen og psykisk helse blant ungdom. Naturen demper stressnivå, og har en beroligende effekt. Relasjonene i friluftsterapi påvirker terapeutiske prosesser og det psykososiale miljøet. Friluftsaktivitet fører også til kognitive prosesser som selvinnsikt, som igjen kan føre til større selvtillit og resiliens hos ungdommen. Friluft og opplevelser utendørs har potensiale til å være et verktøy vernepleiere kan benytte innen miljøterapi for ungdom med psykiske helseutfordringer.
dc.description.abstractThis thesis is a literature study with aim to investigate how nature affects adolescents’ mental health, and how social educators can use the wilderness in milieu therapy for adolescents with mental health issues. Based on a systematic literature research, data from studies on wilderness interventions and adolescents’ mental health were collected. These were analyzed and structured into three main themes: Stress regulation, psychosocial environment, and outdoor activity and cognitive processes. The findings showed that there is an association between nature and mental health among adolescents in stress reduction and relaxation. The relationships in wilderness therapy affects the therapeutic process. Outdoor activity can lead to cognitive processes as self-insight, which can empower the adolescents’ self-esteem and resilience. Wilderness and experiences outdoors have a potential to be used as a means by social educators, in milieu therapy for adolescents.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNaturens påvirkning på ungdoms psykiske helse: Hvordan kan vernepleiere bruke friluft i miljøterapi for ungdom med psykiske helseutfordringer?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel