Betydningen av sosial støtte for barn eksponert for traumer
Bachelor thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1372]
Abstract
Tittel: Betydningen av sosial støtte for barn eksponert for traumer
Introduksjon/bakgrunn: Barn er utsatt i større grad for traumeeksponering enn den voksne befolkningen. De er også sårbare i møte med vanskelige situasjoner, og befinner seg i et stadium der det skjer mye med utviklingen. Det var ønskelig å se på hvilken betydning sosial støtte kan ha i møte med traumeeksponering. Det foreligger også mindre forskning på barn og traumer enn for voksne.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å identifisere hvilken betydning sosial støtte kan ha for barn som er eksponert for traumatiske opplevelser. Slik at kunnskapsnivået om denne dimensjonen av arbeidet kan heves i praksisfeltet.
Metode: Metoden som er benyttet i denne oppgaven er litteraturstudie. Den tar for segfem ulike studier og knyttes til relevant litteratur.
Resultat: Alle fem studiene tar for seg sosial støtte og traumeeksponering i forhold til barn. Resultatene som ble funnet i studiene ble delt inn i tre ulike temaer; 1. Emosjonell støtte. 2. Praktisk støtte og 3. Forståelse.
Konklusjon: Emosjonell støtte, praktisk og konkret støtte og forståelse fra omsorgspersoner anses som viktig for barn eksponert for traumer. Å skape trygge relasjoner med personer i både det formelle og uformelle sosiale nettverket er funnet viktig. Praktisk og konkret støtte i møte med barnet kunne gjøre det lettere for barnet å forholde seg til omgivelsene. Studiene fant også positiv betydning av tett foreldresamarbeid, som ses i sammenheng med nedgang i symptomtrykk på PTSD. Trygg tilknytning til omsorgspersoner vil være en viktig faktor for motstandsdyktighet, og dermed av forebyggende betydning i møte med traumeeksponering. Denne studien finner dermed at sosial støtte er av signifikans for barn som opplever slike vanskelige situasjoner.
Nøkkelord: Barn, traumeeksponering, sosial støtte og nettverk Title: The importance of social support for children exposed to trauma
Introduction / background: Children are at a greater risk to trauma exposure than the adult population. They are also vulnerable in the face of difficult situations, and they are in a stadium where a lot is happening with the development. It was desirable to look at what implication social support can have when faced to trauma exposure. There is also less research considering children and trauma than adults.
Purpose: The purpose of the thesis is to identify the significance of social support for children who are exposed to traumatic experiences. It is desirable to increase the level of knowledge about this dimension to the field of practice.
Method: The method used in this thesis is literature study. It addressesfive different studies and linked to relevant literature.
Result: All five articles account for social support and trauma exposure in relation to children. The results found in the studies were divided into three different themes; 1. Emotional support. 2. Practical support and 3. Understanding.
Conclusion: Emotional support, practical and concrete support and understanding from caregivers is considered important for children exposed to trauma. Creating secure relationships with people in both the formal and informal social network has been found important. Practical and concrete support in meeting the child could assist the child in more easily existing in its surroundings. The studies also found a positive significance of close parental cooperation, which is seen in connection with a decrease in symptom pressure on PTSD. Secure connection to caregivers will be an important factor for resilience, and thus of preventive importance in the face of trauma exposure. Therefore, this study found that social support is highly significant for children in these kinds of difficulties.
Keywords: Children, trauma exposure, social support, networks