Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorSende, Ragna Moeng
dc.date.accessioned2022-07-16T17:21:42Z
dc.date.available2022-07-16T17:21:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:23759194
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006208
dc.description.abstractDenne studien tar for seg kroppsøvingslæreres opplevelse av selvbestemte motivasjon for å undervise i faget, og hvordan de opplever å få de grunnleggende psykologiske behovene kompetanse, autonomi og tilhørighet tilfredsstilt. Det teoretiske rammeverket for studien er selvbestemmelsesteorien av Ryan & Deci (2017), med utgangspunkt i teorien om grunnleggende psykologiske behov (BPNT) og teorien om organisk integrasjon (OIT). Studien benytter et kvalitativt design, da det er gjennomført dybdeintervju med seks kroppsøvingslærere som underviser i faget på fire ulike ungdomsskoler i Trøndelag fylke. Funnene i studien tyder på at kroppsøvingslærerne har en sterk selvbestemt motivasjon gjennom tilfredsstillelse av de tre grunnleggende psykologiske behovene, og gjennom identifisert og integrert regulering. De uttrykker at behovet for autonomi tilfredsstilles gjennom stor valgfrihet opp mot hvordan kompetansemål skal nås, samt en ledelse som gir rom for gjennomføring av ønsket undervisningsopplegg. Behovet for kompetanse oppleves av lærerne å ha en sammenheng med deres tidligere erfaringer fra yrket, ulike aktiviteter og idretter. Kompetanseheving og faglig utvikling trekkes også frem som viktig, i tillegg til kollegialt samarbeid og en god delingskultur der man utnytter hverandres styrker. Formell kompetanse virker også å være av betydning opplevelsen av tilfredsstillelse av behovet. Studien viser at tilgangen på utstyr, midler og fasiliteter fremstår som viktig for kompetanse, da det har betydning for hvordan og hvilken undervisning som gjennomføres. Dette tolkes også å ha en betydning for lærernes opplevelse av autonomi, da mangel på midler begrenser mulighetene til å ta egne valg i undervisningen. Behovet for tilhørighet oppleves av lærerne å tilfredsstilles gjennom samhold med og støtte fra kollegaer, der delingskultur og samarbeid står sentralt. Positiv anerkjennelse fra kollegaer med andre fag og ledelsen støtter også opp om tilhørighet. Ledelsen har en sentral rolle, da det er viktig for kroppsøvingslærerne at ledelsen ser på faget som viktig, betydningsfullt og prioritert. Ledelsens prioritering av kroppsøvingsfaget kommer til syne gjennom å vise interesse for det lærerne driver med, samt gjennom kroppsøvingsfagets plass inn i tilrettelegging av skolens timeplan. Tilhørighet kan også tilfredsstilles gjennom relasjonsbygging med elever. Selvbestemt motivasjon knyttes i tillegg til lærernes fokus på fagets verdier tilknyttet livslang bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil, da det tolkes å være av personlig verdi og viktighet for lærerne.
dc.description.abstractThis study looks at physical education teachers' self-determined motivation to teach the subject, and how they experience the satisfaction of the basic psychological needs autonomy, competence, and relatedness. The theoretical framework for this study is the Self-Determination Theory by Ryan & Deci (2017), based on the minitheories Basic Psychological Needs Theory (BPNT) and Organismic Integration Theory (OIT). The study uses a qualitative design, as an in-depth interview was conducted with six physical education teachers who teach the subject at four different secondary schools in Trøndelag county. The findings of the study indicate that physical education teachers have a strong self-determined motivation through the satisfaction of the three basic psychological needs, and through identified and integrated regulation. They express that the need for autonomy is satisfied through great freedom of choice towards how competence goals are to be achieved, as well as an administration that provides space for the implementation of the desired teaching plan. The need for competence is perceived by the teachers to have a connection with their previous experiences from the profession, various activities, and sports. Development in the field of physical education is also highlighted as important, in addition to collegial cooperation and a good culture of sharing where each other's strengths are utilized. Formal competence also seems to be important for the satisfaction of the need. The study shows that availability of equipment, funds and facilities is important for competence, as it is important for how and which teaching in the subject is carried out. This is also interpreted to have a significance for the teachers' experience of autonomy, as the lack of funds limited the opportunity to make their own choices while teaching. The need for relatedness is perceived by teachers to be satisfied through unity with and support from colleagues, where sharing culture and cooperation is important. Positive recognition from colleagues with other subjects and the administration also supports relatedness. The administration has a central role, because it is important for the physical education teachers that the administration sees the subject as an important, prioritized and significant one. A prioritization of the physical education subject is revealed by showing interest in what the teachers are doing, and the physical education subject's place in arranging the timetable. Relatedness can also be satisfied through relationship building with students. A self-determined motivation is also linked to the teachers' focus on the subject's values related to lifelong joy of movement and a physically active lifestyle, as this is interpreted to be of personal value and importance to the teachers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon hos kroppsøvingslærere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel