Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFeddersen, Niels
dc.contributor.authorRognes, Herdis Konstad
dc.date.accessioned2022-07-15T17:21:46Z
dc.date.available2022-07-15T17:21:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:20845116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005973
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormål med studien. En isolerende tilnærming til undervisning med gjentakende terping av tekniske ferdigheter kan bli problematisk for motivasjon og læring. Derfor er det relevant å undersøke hvordan kroppsøvingslærere kan tilrettelegge for en undervisning i kroppsøving som inkluderer ballspill på en pedagogisk forsvarlig måte. Ikke-lineær pedagogikk er en fremvoksende tilnærming til undervisning i kroppsøving, og foreslår pedagogiske prinsipper som gir elever muligheten til å utforske og tilegne seg ferdigheter som kan benyttes i mer autentiske situasjoner. Formålet med dette studiet har derfor til hensikt å undersøke elever i videregående skole sin opplevelse av ikke-lineær pedagogikk i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er: Hvilken opplevelse har elever i videregående skole av ikke-lineær pedagogikk som tilnærming i kroppsøvingsundervisningen? Metode. For å undersøke problemstillingen ble det utformet intervensjoner i to videregåendeklasser med ikke-lineære undervisningsøkter og lineære undervisningsøkter. Den metodiske tilgangen er basert på en casestudie med to avgrensede caser. Datagrunnlaget i studien er hentet inn fra observasjon gjennom en kvalitativ tilnærming. Resultater og konklusjon. Resultatene viser at elevene har ulike opplevelser av tilnærmingene i møte med ballspill. ikke-lineær tilnærming ikke-lineær metode kan bidra til å skape et oppgaveorientert læringsklima som fremmer elevenes muligheter for mestring uavhengig av ferdigheter, og mer selvbestemmelse i større grad enn lineær metode innbyr til. På den andre siden problematiserer ikke-lineære økter en utfordring, da ønsket om et «riktig» svar ble mer fremtredende i ikke-lineære økter. Dette understreker både at det vil være elever som verdsetter den lineære undervisningsmetoden, fordi mange elever finner stor nytte i å repetere demonstrerte ferdigheter fra lærer. I utvikling av kompetanser relevante for det 21. århundre, viser også funnene at denne pedagogiske tilnærmingen kan være høyst aktuell, ikke-lineære prinsipper kan brukes til å skape et utforskende læringsdesign som bidrar til situasjoner som utfordrer elevene til problemløsning og beslutningstaking. Med utgangspunkt i at elevenes varierte opplevelser, konkluderer studiet med at lærere ikke bør utelukke ballspill, men forsøke å variere sine undervisningsmetoder. Dette kan gjøres med både lineære og ikke-lineære prinsipper.
dc.description.abstractPurpose. An isolated approach to teaching with repetitive practice of technical abilities can be problematic for a student’s motivation and learning. It is therefore relevant to investigate how PE teachers can adapt their lessons to include ball games in a pedagogically justifiable manner. Non-linear pedagogy is an increasingly popular approach to teaching in PE which suggests pedagogical principles that give students the opportunity to explore and develop skills that can be applied in more authentic situations. The aim of this study has therefore been to investigate the experiences and perceptions of students in upper secondary school with non-linear pedagogy in PE. A single research question was formulated: How do students in upper secondary school experience non-linear pedagogy as an approach to PE? Method. An intervention-based case study was deemed most suitable to investigate the research question, including a series of non-linear and linear PE lessons. The students of two separate classes in upper secondary school made up the participants of the study. The data for the study was collected through qualitative observations. Results. The results show that students experience these two approaches quite differently. It seems a non-linear approach can contribute to creating a task-oriented learning environment which promotes each student’s opportunity to succeed on their own terms and based on their own skill level. Results also suggest that it provides students with more autonomy than a linear approach. On the other hand, the non-linear approach does bring to light one challenging aspect, namely the student’s desire for a “correct” answer to each task. This suggests that there will be students who appreciate and perhaps prefer the linear approach to its non-linear counterpart, as they find value in repeated practice of demonstrated techniques and abilities. The results of this study also show that a non-linear approach can be effective in the development of competencies relevant in the 21st century. Its underlying principles can be used to create an exploratory learning environment which facilitates situations that challenge the students’ abilities to solve problems and reach conclusions. Based on the students’ varying responses, the study concludes that ball games should not be wholly excluded from the subject of PE, but that teachers should vary their teaching methods. This can be done by combining linear and non-linear principles.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIkke-lineær pedagogikk i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel