Show simple item record

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorLindby, Johanne
dc.date.accessioned2022-07-15T17:21:46Z
dc.date.available2022-07-15T17:21:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104662048:23019221
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005972
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å få et innblikk i elevers opplevelser og erfaringer med bruken av underveisvurdering i kroppsøving. Man har de siste årene sett økt oppmerksomhet på underveisvurdering og formative vurderingsformer sine fordeler for elevers læringsprosess. Studien undersøker problemstillingen: «Hvordan opplever og erfarer elever i 10. klasse bruken av underveisvurdering i kroppsøving?» Denne masterstudien har benyttet seg av intervju som datainnsamlingsmetode. Det er gjennomført ni semistrukturerte intervju av 10. klassinger fra to skoler. Analysen baseres på intervjudata, rammeverk for vurdering i skolen og kroppsøving. I tillegg brukes den didaktiske relasjonsmodellen til å sette vurdering inn i en undervisningskontekst. Funnene gjort i studien viser at elevene opplever noe, men lite underveisvurdering i kroppsøving. Elevene forteller om liten kjennskap til kompetansemål og hva man skal lære i kroppsøving, annet enn det holdningsbaserte som innsats. Halvårsvurderinger er den ene skriftlige tilbakemeldingen elevene får i løpet av terminen. Muntlige tilbakemeldinger oppleves i varierende grad, og hvis de oppleves består de av «bra» eller «godt jobbet». Bruken av egenvurdering oppleves også i ulik grad. Noen elever forteller om bruk av skjema for avkrysning i forbindelse med halvårsvurderingen eller en samtale med lærer. Elevene peker gjennomgående på forskjeller mellom kroppsøving og andre fag når det kommer til bruken av underveisvurdering. Studien påpeker derfor viktigheten av elevenes kunnskap om vurdering og kroppsøvingsfaget for å kunne forstå og bruke vurderingen gitt av lærer videre i læringsprosessen. Nøkkelord: Kroppsøving, vurdering, underveisvurdering og elevperspektiv
dc.description.abstractThis study’s purpose has been to show how students experience the use of assessment during the semester in physical education. In recent years, increased attention has been paid to assessment, and how formative assessment methods benefit the students’ learning process. Therefore, this study seeks to answer the research question: “How do students in 10th-grade experience the use of assessment during the semester in physical education?” To answer the research question the study has taken a qualitative research approach. It has been conducted nine semi-structured interviews with 10th graders from two schools. The analysis is based on citations from the students, the curriculum, and theory on assessment practice in general and in physical education. The study also uses the model of the didactical relation to set assessment in a larger teaching context. The main findings indicate that students experience a small amount of assessment during the semester in physical education. In addition, they do not know what they are supposed to learn. The students have little knowledge about the competence aims in the curriculum. At the end of the semester, they get a grade and a written comment. Oral feedback is rarely encountered, and if they occur it consists of “good work” or “keep going”. The student's experience with the use of self-assessment also varies, some experience it and some do not. Furthermore, the students also point out that they experience a difference in assessment practice in physical education than in other subjects in school. In light of the study's findings, it is pointed out the importance of a student’s competence in assessment and physical education in order to be able to understand how they can use their assessment in the learning process. Keywords: Physical Education, assessment, and student perspective
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevperspektivet på underveisvurdering i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record