Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFeddersen, Niels
dc.contributor.authorTorske, Ola
dc.date.accessioned2022-07-15T17:21:40Z
dc.date.available2022-07-15T17:21:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104661931:26365319
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005966
dc.description.abstractDenne studien er en casestudie av et spesifikt dual career utviklingsmiljø for talentfulle fotballspillere på en videregående skole i Møre og Romsdal. Gjennom fire fokusgruppeintervju får man innblikk i trenernes, lærernes, foreldrenes og dual career utøvernes forståelse av hvordan dual career utviklingsmiljøet oppleves på denne skolen. Denne offentlige skolens tilrettelegging vil også sees opp mot private eliteskolers tilrettelegging, og diskutert rundt fordeler og ulemper mellom disse. Studien tar utgangspunkt i Storm et al. (2021) sine ti essensielle faktorer av betydning for dual career utviklingsmiljø og analysen av informantenes opplevelser blir derfor sett i lys av dette. Hovedfunnene i denne studien er at på tross av denne offentlige skolens få ressurser, opplever informantene et godt dual career utviklingsmiljø. Dette med bakgrunn i lærernes evne til å utvikle dual career ferdigheter og dermed gjøre utøverne mer selvstendig og motstandsdyktige. I tillegg ble Trener 1 sin unike kompetanse og rollesammensetning han sentral og gjorde han til en uformell støtteperson for dual career utøverne og et bindeledd mellom utøvernes idrettslige, akademiske og private felt. Til slutt ble skolens gode ressursutnytting av idrettslærernes samlede kompetanse, og lærernes innstilling til å legge ned ekstra innsats for å kunne være fleksible, sett på som viktig for dual career utviklingsmiljøet.
dc.description.abstractThis study is a case study of a specific dual career development environment for talented football players on a high school in Møre og Romsdal. Through four focus group interviews you get an insight into the coaches, teachers, parents, and dual career athletes understanding of the experience from this dual career development environment. The public school’s facilitation will be seen towards the private elite school’s facilitation and the pros and cons between these schools will be discussed. The study takes a starting point in the ten essential features of dual career environments by Storm et al. (2021) and the analysis of the informants experiences will therefore be seen through this. The main findings of this study are that despite the public school’s low resources, the informants experience a good dual career development environment. This is because of the teacher’s ability to develop dual career skills and therefore make the dual career athletes more self-independent and more resistant. In addition, Coach 1’s unique competency and role composition made him an informal dual career support person for the dual career athletes and a link between the academic, sport and the private environment. In the end the school’s great way of utilizing sport teachers’ total knowledge and teacher’s mindset to put down the extra effort to be able to be flexible, was seen important for a good dual career development environment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKombinasjon av idrettssatsing og skolegang på videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel