Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Marit
dc.contributor.authorJørgensen, Petter Ekeberg
dc.date.accessioned2022-07-14T17:20:16Z
dc.date.available2022-07-14T17:20:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109732702:10864033
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005560
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker ansattes opplevelse av å sitte på påtvunget hjemmekontor under koronapandemien. Formålet med studien er å avdekke mekanismene som ligger bak disse opplevelsene, for å kunne forstå hvordan hjemmekontoret kan optimaliseres for videre praksis. Dataen er innhentet ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervju av syv ansatte innenfor IT-bransjen. Utvalget er videre delt inn i ansatte med lang ansiennitetstid, og arbeidstakere som har blitt ansatt under pandemien. Datamaterialet er analysert med tematisk innholdsanalyse, inspirert av et postpositivistisk vitenskapelig ståsted. Resultatene indikerer at mekanismene bak opplevelsen av å sitte på hjemmekontor, er et resultat av mange ulike forhold. Hovedsakelig legger denne studien vekt på funn som viser hvilken betydning kontekst har for ansatte på hjemmekontor. Dette innebærer konteksten av pandemien, demografi, geografi og ansiennitet. Analysen indikerer videre viktigheten av å ha integrert nyansatte på en god måte, dersom de skal sitte på hjemmekontor. Studien indikerer at personlige preferanser bør legge grunnlaget for fremtidig praksis i bedrifter, hvor økt fokus på kommunikasjon mellom leder og ansatt kan være en mulig løsning. Bedrifter bør også investere i gode praksiser for sosial integrering av nyansatte, slik at de kan fungere optimalt på hjemmekontor. Studien anerkjenner videre sine begrensninger, og indikerer at det kreves mer omfattende forskning på området i fremtiden.
dc.description.abstractThis qualitative study investigates employees experience with the usage of mandatory work from home during the corona pandemic. The purpose of this study is to reveal the underlying mechanisms dictating these experiences, and to understand how companies can optimize work from home in the future. The data is collected using semi-structured in-depth interviews of seven IT workers. The sample size consists of both newly hired employees and employees with longer seniority. The data is analyzed using thematic content analysis, inspired by a post positivistic scientific view. The findings indicate that the underlying mechanisms are a result of many different factors. Mainly due to contextual factors, such as the context of the pandemic, demography, geography and the seniority of the worker. The analysis also indicates the importance of successfully integrating newly hired employees if they are to work from home. Personal preference should be the main focus in future measures, with better communication between leaders and newly hired employees. Companies should invest in measures to better integrate new employees socially, so that they can function when working from home. This study acknowledges its shortcomings and indicates that more research on this topic should be done in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBorte bra, men hjemme best?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel