Opplevelse av motivasjon blant bærekraftige endringsagenter i restaurant- og cafébransjen: En kvalitativ studie
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005236Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2885]
Sammendrag
Gjennom salg og produksjon av bærekraftig mat tilrettelegger bærekraftige endringsagenter for at vi kan spise mer bærekraftig. Slik tilbyr de en ny potensiell løsning på dagens klimautfordringer. Som en del av et større forskningsprosjekt ved NTNU har jeg gjennomført en kvalitativ intervjustudie med to informanter, som innehar lederstillinger i økologiske og plantebaserte restauranter og cafeer. Dermed går de under kategorien «bærekraftige endringsagenter i restaurant- og cafébransjen i Norge», som er tema for studien. Formålet med studien er å undersøke problemstillingen: Hvordan oppleves motivasjon blant bærekraftige endringsagenter i restaurant- og cafébransjen?
Tematisk analyse resulterte i hovedtema motivasjon, og undertemaene: relasjonsorienterting, emosjons- og verdiorientert motivasjon og interessekonflikt. Funnene indikerer at den opplevde motivasjonen hos lederne var en kombinasjon av relasjonsorientering og bærekraftsrelaterte emosjoner og verdier. Motivasjonen var i en utsatt posisjon når det kommer til konflikten mellom ønsket om å ivareta bærekraftsrelaterte verdier på den ene siden og økonomiske begrensninger på den andre siden. Lederne hadde altså en differensiert opplevelse av motivasjon.
Studien tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk basert på selvbestemmelsesteorien av Ryan & Deci (2017). Vi ser relativt stor konsistens mellom teorien og flere av funnene. Generelt sett innebærer dette at behovstilfredsstillelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet så ut til å være sentralt i den opplevde motivasjonen hos lederne. Funnene kan hjelpe oss med å forstå motivasjon hos mennesker som innehar bærekraftsrelaterte yrker og gi implikasjoner for praksis i arbeidet med å rekruttere flere til å satse på bærekraft i restaurant- og cafébransjen.