Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBalke, Inger
dc.contributor.authorHasselø, Isabel
dc.date.accessioned2022-07-13T17:19:13Z
dc.date.available2022-07-13T17:19:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106262086:112059508
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005173
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Etablering av amming kan være vanskelig og tar tid. Sykepleiere på barselavdelingen har en viktig rolle i å undervise og veilede mor i amming. Dette er helsefremmende arbeid som har både en forebyggende og helsefremmende effekt på mor og barns helse. En utrfordring ved dette arbeidet i dag er den tidlige utsktivelsen mødre har fra barselavdelingen. Hensikt: Sette fokus på kvinnehelse og sykepleiers helsefremmende rolle. Finne ut hva forskning og faglitteratur anbefaler at sykepleiere på barselavdelingen bør fokusere på for å fremme mestring hos mødre som ønsker å amme. Metode: En litteraturstudie. Systematiske søk i databasene Medline, Cinahl,Embase og Pubmed, hvor fem forskningsartikler både kvantitativ og kvalitativ er utvalgt for å besvare problemstillingen. Artiklene blir sett i sammenheng med faglitteratur og relevante kilder. Resultat: Hovedtemaer som ble identifisert gjennom forskningsartiklene: Prevalensen av mødre og hvilken type ammeproblemer de opplevde på barselavdelingen, hvilken påvirkningen disse hadde på ammingen. Mestringstro og andre viktige faktorer som påvirker ammingens varighet og fullamming. Sykepleiers kunnskaper og ammeveiledning. Konklusjon: For at sykepleiere på barselavdelingen skal kunne hjelpe mor med å mestre amming er det flere sykepleiefaglige faktorer som kan ha en innvirkning på forløpet. Viktig blir sykepleiers kunnskap, kartlegging og identifisering av utsatte mødre. Det må skapes en god kommunikasjon og etableres et menneske-til-menneske forhold for at mor skal føle seg trygg og nyttegjøre seg av ammeveiledning. Tiltak for å øke mestringstro og bruk av få komponenter i veiledning er viktig. I tillegg kan sykepleiers bruk av psykososiale intervensjoner være nyttig.
dc.description.abstractIntroduction: Establishing breastfeeding can be difficult and time consuming. Nurses in the maternity ward have an important role in teaching and guiding the mother in breastfeeding. This is health-promoting work that has both a preventive and health-promoting effect on both mother and child. A challenge in this work today is the early discharge from the hospital of mothers from the maternity ward. Aim: To put focus on women's health and the nurse`s health-promoting role. Find out what research and literature on the subject recommends that nurses in the maternity ward should focus on, to promote coping in mothers who want to breastfeed. Method: A literature study. Systematic searches in the databases Medline, Cinahl, Embase and Pubmed, where five research articles, both quantitative and qualitative, have been selected to answer the thesis statement. The articles are seen in relation to literature and other relevant sources. Results: The main topics that were identified through the research articles were: The prevalence of mothers and which type of breastfeeding problems they experienced in the maternity ward, the impact these had on breastfeeding. Self-efficacy and other important factors that affect the duration of breastfeeding and full breastfeeding. Nurses’ knowledge and breastfeeding guidance. Conclusion: For nurses in the maternity ward to be able to help mothers to cope with breastfeeding, there are several nursing factors that may have an impact on the process. The nurse's knowledge is important together with correct assessment and identification of vulnerable mothers. Good communication must be created, and a person-to-person relationship established for the mother to feel safe and benefit from the breastfeeding guidance. Measures to increase self-efficacy and the use of a limited number of components in the guidance are important. In addition, nurses’ use of psychosocial intervention may be useful to promote breastfeeding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAmming i den sårbare starten. Sykepleifaglige faktorer for å fremme mestring hos barselkvinner som ønsker å amme.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel