Barns forståelse av intensjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004852Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2885]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet i denne rapporten er barns intensjonsforståelse. Problemstillingen vi skal ta utgangspunkt i er ¨Hva kan forskningen til J. Kiley Hamlin si oss om når og hvordan spedbarn oppfatter intensjoner bak prososial og antisosial atferd?¨ Resultatet i studiene viser til at barn fra 5 md. klarer å skille mellom og har en preferanse når det gjelder prososial og antisosial atferd. Derimot klarer de ikke å skille en suksessfull og en mislykket intensjonell handling. Når barna er 8 md. gammel klarer de å skille en suksessfull hjelper fra en mislykket hindrer, samt en mislykket hjelper fra en suksessfull hindrer. De prefererer i disse tilfellene hjelperen, noe som viser at de forstår intensjonen. Når barnet er 10 md. viser forskningen at de foretrekker intensjonelle over virkelig ikke-intensjonelle hjelpere, og virkelig ikke-intensjonelle over intensjonelle hindrere. De foretrekker også den virkelige ikke-intensjonelle ovenfor den neglisjerende ikke-intensjonelle hindreren. Altså klarer de på dette punktet å skille intensjonell fra virkelig ikke-intensjonell i alle situasjoner, men kun hindrer situasjonen når det måles neglisjerende ikke-intensjonell mot virkelig ikke-intensjonell.