Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRingrose, Priscilla
dc.contributor.advisorPecic, Zoran Lee
dc.contributor.authorStrømmevold, Anna Camilla Mobæk
dc.date.accessioned2022-07-12T17:20:26Z
dc.date.available2022-07-12T17:20:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107638021:34433015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004837
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg medierepresentasjonen av den norske serien Exit slik den fremstilles i fire store aviser, med fokus på temaene kjønn, makt og seksualisering. I tillegg til, og for å underbygge, denne undersøkelsen av mediatekster, analyserer jeg nøkkelscener fra et feministisk perspektiv. Dette tosidige fokuset bidrar til å belyse gapet mellom en feministisk tolkning av seriens produksjon av kjønn, makt og seksualisering og medias antagelser rundt disse aspektene ved finansverdenen som er fremstilt i serien. Det empiriske grunnlaget i oppgaven er 21 avisartikler hentet fra fire norske aviser, og fire nøkkelscener hentet fra Exit. Datamaterialet presenteres gjennom tre analysekapitler. Der bruker jeg to forskjellige analysegrep; medierammeanalyse med inspirasjon fra en fem-stegs-analytisk tilnærming for å analysere medierepresentasjonene av avisartiklene, og en feministisk kritisk tilnærming i de feministiske kritikker av nøkkelscenene. Det første analysekapittelet tar for seg hvordan avisartiklene og nøkkelscenene fremstiller psykisk helse blant menn. Her blir to nøkkelscener som aktualiserte en Exit-finansmanns psykiske helse presentert, før det videre blir gjort en feministisk kritikk av scenene. I den feministiske kritikken stiller jeg følgende spørsmål: Til hvilken grad er det et patriarkalsk forhold mellom menn og kvinner i serien, og på hvilken måte blir mannlige roller definert? Videre i analysekapittelet undersøkes hvordan mediedekningen av Exit fremstiller den samme mannlige Exit-karakteren og skuespilleren som spilte han i serien. Forskningsspørsmålet jeg stilte i dette analysekapittelet var: Hvordan blir det mannlige kjønn fremstilt i medieinnrammingen av Exit? Det viste seg at det var et betydelig gap mellom nøkkelscenenes fremstillinger av den mannlige karakterens psykiske helse, og avisartiklenes fremstilling av karakteren og skuespilleren. Det andre analysekapittelet handler også om psykisk helse, men her er fokuset flyttet til hvordan avisartiklene og nøkkelscenene fremstiller psykisk helse blant kvinner. Her blir en nøkkelscene som aktualiserer en kvinnelig Exit-karakters psykiske helse presentert, før det videre blir gjort en feministisk kritikk av scenen. Jeg stiller følgende spørsmål i den feministiske kritikken: Til hvilken grad er det et patriarkalsk forhold mellom menn og kvinner i serien, og på hvilken måte blir kvinnelige roller definert? I likhet med første analysekapittel vil det videre i analysekapittelet undersøkes hvordan mediedekningen av Exit fremstiller den kvinnelige karakteren og skuespilleren som spilte henne i serien. Forskningsspørsmålet til dette analysekapittelet er: Hvordan blir det kvinnelige kjønn fremstilt i medieinnrammingen av Exit? Det viste seg at det ikke var bemerkelsesverdige gap mellom nøkkelscenens fremstilling av den kvinnelige karakterens psykiske helse, og avisartiklenes fremstilling av karakteren og skuespilleren. Det tredje analysekapittelet handler om mediedekningen av bekreftelser og avkreftelser på om det finansmiljøet som portretteres i Exit, stemmer overens med det virkelige norske finansmiljø. En nøkkelscene som aktualiserer finansmennenes oppførsel og verdisyn presenteres, før jeg videre gjør en feministisk kritikk der jeg stiller følgende spørsmål: Hvordan er maktforholdet mellom menn og kvinner fremstilt? Og hvordan blir kvinner seksualisert? Videre i kapittelet undersøkes hvordan mediedekningen av Exit omtaler bekreftelser og avkreftelser av finansmiljøet. I dette analysekapittelet vil jeg undersøke følgende forskningsspørsmål: Hva blir vektlagt i avisartiklene om bekreftelser og avkreftelser av det maskuline finansmiljøet i Exit? Analysen viser at det er forskjeller i hvordan kvinner og menn blir fremstilt i avisene, der menn bekrefter virkelighetens Exit-miljø, og en kvinne avkrefter.
dc.description.abstractIn this master’s thesis, I examine the media representation of the Norwegian series Exit in four reputable newspapers. Focusing on the themes of gender, power and sexualization. In addition to, and as a support to, the examination of the media texts, I analyze key scenes from a feminist perspective. This dual focus serves to highlight the gap between a feminist take on the series' production of gender, power and sexualization and the media's assumptions about these aspects of the finance world featured in the series. The empirical basis of the thesis is 21 news articles from four Norwegian newspapers, and four key scenes from the series Exit. The data material are presented through three analysis chapters. I use two different analytical tools; media framing analysis with inspiration of a five-steps-analytical approach to analyze the media representations of the newspaper’s articles, and a feministic critical approach in the feminist critiques of the key scenes. The first analysis chapter examines how newspapers and key scenes manufactures men’s mental health. Two key scenes which actualize an Exit-financial man’s mental health issues will be presented, before doing a feminist critique of the scenes. In the feminist critique the following critical question will be asked: To what extent is there a patriarchal relationship between men and women in the series, and in what way are male roles defined? Then the analysis chapter examines how the media coverage of Exit presents the same male character and the male actor that plays him in the series. The research question in this chapter is: How is the male gender portrayed in the media framing of Exit? It turned out that there was a significant gap between the key scene’s depictions of the male character’s mental health, and the newspaper articles depictions of the character and the actor. The second analysis chapter will also be about mental health, but the focus is moved to how the newspaper articles and key scenes presents women’s mental health. One key scene which actualizes a female Exit-character’s mental health will be presented, before there will be done a feminist critique of the scene. The following critical question will be asked: To what extent is there a patriarchal relationship between men and women in the series, and in what way are female roles defined? Similar to the first analysis chapter, this chapter will also analyze how the media coverage of Exit presents the female character and the actor that plays her in the series. The research question in this chapter is: How is the female gender portrayed in the media framing of Exit? It turned out that there were no remarkable gaps between the key scene’s depictions of the female character’s mental health, and the newspapers depictions of the female character and actor. The third analysis chapter is about the media coverage of confirmations and denials of the financial environment that is portrayed in the series, and whether or not it reflects the real financial environment. One key scene which actualize the male financier’s behavior and values will be presented before the feminist critique where this question will be asked: How is the power relationship between men and women portrayed? And how do women become sexualized? The analysis chapter then moves to the media coverage of confirmations and denials of the financial environment that is portrayed in the series, and if it reflects the real financial environment. The research question here is: What is focused on in the newspaper’s articles about confirmations and denials of the masculine financial environment in Exit? The analysis shows that there are differences in how men and women are portrayed in the articles, where men confirm, and women denies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDrittsekken og troféfruen i det maskuline finansmiljøet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel