dc.description.abstract | Oppgavens problemstilling setter søkelys i et viktig tema, nemlig risikoatferd i trafikken. Risikoen for trafikkulykker er mye større nå som el-sparkesykler har kommet inn i bildet. Selv om det er en del forsknings som har sett på fotgjengeratferd, og hvordan man kan redusere risikoatferd i trafikken, tar oppgaven for seg et kognitivt aspekt, og ønsker å forske på, og se sammenhengen mellom fotgjengeratferd og førerkort. Førerkortvariabelen blir dermed sett på som en form for læring, og man skal se om denne formen av læring påvirker atferden. I tillegg til å se på forskjeller i de som har førerkort og de uten førerkort, skal en også se på forskjeller og likheter mellom land. I denne oppgaven skal landene Tyrkia og Norge sammenlignes. Oppgaven besvares i utgangspunkt fra et datamateriale samlet av veileder Trond Nordfjærn. Datamaterialet for Tyrkia ble samlet inn i 2013, mens innsamlingen av datamaterielt i Norge, foregikk i 2019. For å teste hypotesene, skal datamaterialet kjøres gjennom en korrelasjonsanalyse, t-test og ANOVA. Resultatet fra disse analysene vil etterfølges av diskusjon av funnene. | |