Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBehne, Dawn
dc.contributor.advisorKim, Jonathan
dc.contributor.authorRee, Alexander Sævild
dc.date.accessioned2022-07-07T17:21:11Z
dc.date.available2022-07-07T17:21:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109732373:34499922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003650
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTidligere forskning har vist at langvarig trening av musikalske ferdigheter er assosiert med en forbedring av kognitive evner, og mer spesifikt for eksekutive funksjoner. Eksekutive funksjoner er et sett med ovenfra-og-ned funksjoner som regulerer adferd og kognisjon i samsvar med ulike krav i miljøet, og inhibisjonskontroll er en av tre kjernefunksjoner innenfor eksekutivfunksjonene. En undergruppe innenfor inhibisjonskontroll er responshemming, som er definert som et mottiltak, eller en form for begrensning, av en motorisk respons. Tidligere undersøkelser av effekten av musikalsk ekspertise på responshemming har gitt varierte resultater. Denne studien undersøker om musikalsk ekspertise er assosiert med en forbedring av responshemmende evner. Sytten musikere og seksten ikke-musikere ble sammenlignet på oppgaver designet for å måle responshemming (konfliktløsning), nemlig en auditiv «Stroop» test og en ikke-verbal visuospatial konfliktoppgave. Resultatene viser at musikere var raskere enn ikke-musikere på korrekte svar på auditive oppgaver, og at dette spesielt var gjeldende for auditive direksjonsoppgaver. Det var ingen signifikante gruppeforskjeller for konfliktløsning (kongruens) på reaksjonstid eller i nøyaktighet, noe som ikke gir støtte for noen forbedrede responshemmende evner mellom modaliteter for musikere sammenlignet med ikke-musikere. Disse funnene tyder på at modalitet betyr noe når man ser på musikalsk ekspertise, ettersom sensoriske forbedringer for auditive presentasjoner skiller gruppene i favør musikere. Denne auditive spesialiseringen virker ikke å overføres til responshemming, noe som kanskje antyder at fremtidige undersøkelser ikke bør undervurdere effekten av stimuli og modalitetspresentasjoner når man studerer musikalsk ekspertise.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleVisual and Auditory Response Inhibition in Musicians and Non-Musicians
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel