Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSulland, Johanne Oppegaard
dc.contributor.authorJacobsen, Silje Marie
dc.contributor.authorKværnå, Nora
dc.contributor.authorLieng, Mona Drageset
dc.date.accessioned2022-07-07T17:19:19Z
dc.date.available2022-07-07T17:19:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106262086:112059490
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003584
dc.description.abstractBakgrunn Vi har valgt temaet ungdom og diabetes type 1, fordi det virker interessant, og er noe som vi ønsker å lære mer om. Som sykepleier kan man ved flere tilfeller komme i kontakt med unge pasienter med diabetes på sykehus noe som gjør det viktig å ha kunnskap om hva dette innebærer. Diabetes type 1 krever mye tilpasning og planlegging gjennom hele døgnet og de som får denne sykdommen må av den grunn tilegne seg kunnskap om sykdommen og ferdigheter i hvordan man skal håndtere den. For ungdom kan diabetes type 1 være utfordrende å håndtere på egenhånd. Dette kan stå i direkte konflikt med behovet for, og ønsket om å være selvstendige i denne perioden. Hensikt Hensikten med denne litteraturstudien er å belyse viktigheten av sykepleiers rolle i samspillet med ungdom med diabetes type 1 og i utviklingen av deres empowerment. Metode Oppgaven er en litteraturstudie der vi har tatt utgangspunkt i 5 ulike studier. Gjennom søk i Cinahl og Medline kom vi frem til forskningen vi har funnet. Etter studiene ble funnet ble det foretatt en analyse av hver av artiklene der resultatet videre blir lagt frem i resultatkapittelet. Resultat Gjennom analysen kom vi frem til tre hovedfunn i studiene. Det studiene pekte på var faktorer som påvirker empowerment hos unge med diabetes type 1 og viktigheten av foreldreinvolvering, tilgjengelig og tilpasset opplæring, samt samarbeid mellom sykepleier og familier. Konklusjon Basert på teori og funn kommer det frem at sykepleier må tilrettelegge opplæringen av diabetes type 1 hos ungdommer gjennom å knytte relasjoner og gjøre den tilgjengelig for ungdommen. I tillegg er det også viktig at foreldrene inkluderes i behandlingen og undervisningen for å styrke den unges empowerment.
dc.description.abstractBackground We have chosen the subject youth and type 1 diabetes, because it seems interesting, and is something we wish to learn more about. As a nurse, you can in several cases come in contact with young patients with diabetes in the hospital, which makes it important to have knowledge about what it entails. Type 1 diabetes requires a lot of customization and planning day and night, and those who get this disease must therefore acquire knowledge about the disease and the skills to handle it. Type 1 diabetes can for young people be challenging to handle alone. This can be in direct conflict with the need for, and wish for independence in this period. Purpose The purpose of this literature study is to cast light on the importance of the nurse’s role in the interaction with youth with type 1 diabetes and in the development of their empowerment. Method The thesis is a literature study which we have based on 5 different studies. We found our research through searches in Cinahl and Medline. After the studies were found, we conducted an analysis of each article where the results were presented in the results chapter. Results Through the analysis, we concluded with three main findings in the studies. The studies pointed out factors that influence empowerment in youth with type 1 diabetes and the importance of parental involvement, availability and customized training, in addition to cooperation between nurse and families. Conclusion Based on theory and findings, we conclude that nurses must facilitate the training for youth with type 1 diabetes through forging relationships and making it available for the youth. In addition, it is important that the parents are included in the treatment and education to strengthen the youth’s
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEmpowerment hos ungdom med diabetes type 1
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel