dc.contributor.advisor | Sulland, Johanne Oppegaard | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Silje Marie | |
dc.contributor.author | Kværnå, Nora | |
dc.contributor.author | Lieng, Mona Drageset | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T17:19:19Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T17:19:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106262086:112059490 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003584 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn
Vi har valgt temaet ungdom og diabetes type 1, fordi det virker interessant, og er noe som vi ønsker å lære mer om. Som sykepleier kan man ved flere tilfeller komme i kontakt med unge pasienter med diabetes på sykehus noe som gjør det viktig å ha kunnskap om hva dette innebærer. Diabetes type 1 krever mye tilpasning og planlegging gjennom hele døgnet og de som får denne sykdommen må av den grunn tilegne seg kunnskap om sykdommen og ferdigheter i hvordan man skal håndtere den. For ungdom kan diabetes type 1 være utfordrende å håndtere på egenhånd. Dette kan stå i direkte konflikt med behovet for, og ønsket om å være selvstendige i denne perioden.
Hensikt
Hensikten med denne litteraturstudien er å belyse viktigheten av sykepleiers rolle i samspillet med ungdom med diabetes type 1 og i utviklingen av deres empowerment.
Metode
Oppgaven er en litteraturstudie der vi har tatt utgangspunkt i 5 ulike studier. Gjennom søk i Cinahl og Medline kom vi frem til forskningen vi har funnet. Etter studiene ble funnet ble det foretatt en analyse av hver av artiklene der resultatet videre blir lagt frem i resultatkapittelet.
Resultat
Gjennom analysen kom vi frem til tre hovedfunn i studiene. Det studiene pekte på var faktorer som påvirker empowerment hos unge med diabetes type 1 og viktigheten av foreldreinvolvering, tilgjengelig og tilpasset opplæring, samt samarbeid mellom sykepleier og familier.
Konklusjon
Basert på teori og funn kommer det frem at sykepleier må tilrettelegge opplæringen av diabetes type 1 hos ungdommer gjennom å knytte relasjoner og gjøre den tilgjengelig for ungdommen. I tillegg er det også viktig at foreldrene inkluderes i behandlingen og undervisningen for å styrke den unges empowerment. | |
dc.description.abstract | Background
We have chosen the subject youth and type 1 diabetes, because it seems interesting, and is something we wish to learn more about. As a nurse, you can in several cases come in contact with young patients with diabetes in the hospital, which makes it important to have knowledge about what it entails. Type 1 diabetes requires a lot of customization and planning day and night, and those who get this disease must therefore acquire knowledge about the disease and the skills to handle it. Type 1 diabetes can for young people be challenging to handle alone. This can be in direct conflict with the need for, and wish for independence in this period.
Purpose
The purpose of this literature study is to cast light on the importance of the nurse’s role in the interaction with youth with type 1 diabetes and in the development of their empowerment.
Method
The thesis is a literature study which we have based on 5 different studies. We found our research through searches in Cinahl and Medline. After the studies were found, we conducted an analysis of each article where the results were presented in the results chapter.
Results
Through the analysis, we concluded with three main findings in the studies. The studies pointed out factors that influence empowerment in youth with type 1 diabetes and the importance of parental involvement, availability and customized training, in addition to cooperation between nurse and families.
Conclusion
Based on theory and findings, we conclude that nurses must facilitate the training for youth with type 1 diabetes through forging relationships and making it available for the youth. In addition, it is important that the parents are included in the treatment and education to strengthen the youth’s | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Empowerment hos ungdom med diabetes type 1 | |
dc.type | Bachelor thesis | |