Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorYksnøy, Synnøve Austad
dc.contributor.advisorMolnes, Sven Inge
dc.contributor.authorBolås, Pia Lucie Nordgård
dc.date.accessioned2022-07-06T17:21:27Z
dc.date.available2022-07-06T17:21:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112030657:112661186
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003300
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven blir det nærmere undersøkt hvordan læringsressursen DigSam kan fungere som et verktøy for økt refleksjon rundt egen yrkesrolle, og hvordan læringsressursen kan øke bevissthet rundt digital sikkerhet hos bioingeniørstudenter. Læringsressursen DigSam består av 5 ulike moduler som omhandler hvert sitt tema innen digital sikkerhet, og hver modul kan bidra til å gi ny kunnskap og økt bevissthet hos bioingeniørstudenter rundt situasjoner som kan oppstå i arbeidslivet og om hvordan man kan håndtere eventuelle sikkerhetsbrudd. Det finnes mange rapporter som tyder på lavt kunnskapsnivå og mangel på sikkerhetsbevissthet hos ansatte i norske virksomheter. Dette gjør dem sårbare for sikkerhetsbrudd, som kan gi katastrofale følger for tjenestetilbudet til pasienter i helsesektoren. Dette er det viktig å reflektere over så tidlig som mulig, da det faktisk kan gi konsekvenser for liv og helse, men også ens egen karriere. DigSam har et omfattende innhold hvor man kan lære om mye man kanskje ikke var klar over tidligere, og oppfordrer til refleksjon underveis. På slik måte kan man si at læringsressursen også virker holdsningsskapende. Generelt vil denne bacheloroppgaven dreie seg om hvordan DigSam modner brukeren til å lære seg om hvordan man kan unngå mest mulig sikkerhetsavvik i arbeid med sensitive personopplysninger i sin arbeidshverdag.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, it is further investigated how the learning resource DigSam can function as a tool for increased reflection of one's own professional role, and how the learning resource can increase awareness of digital security among biomedical laboratory science students. The learning resource DigSam consists of 5 different modules, each dealing with its own topic in digital security, and each module can help to provide new knowledge and increased awareness among biomedical laboratory science students about situations that may arise in work situations and how to deal with any security breaches. There are many reports that indicate a low level of knowledge and a lack of safety awareness among employees in Norwegian companies. This makes them vulnerable to security breaches, which can have catastrophic consequences for the health services provided to patients in the health sector. This is important to reflect on as early as possible, as it can actually have consequences for life and health, but also one's own career. DigSam has extensive content where you can learn about a lot you may not have been aware of before, and encourages reflection along the way. In this way, the learning resource can also be said to have an attitude-creating effect. In general, this bachelor thesis will be about how DigSam matures the user to learn about how to avoid as many security deviations as possible in work situations with sensitive personal information in their everyday work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan en digital læringsressurs bidra til økt bevissthet rundt digital sikkerhet hos bioingeniører?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel